DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Rusning efter kläder men smittan oroar

Uppåt för klädförsäljningen i november. Arkivbild. Bild: Ørn E Borgen/NTB/TT

Ekonomi (TT)

Klädförsäljningen ökade kraftigt i november, både i fysiska butiker och i e-handeln. Jämfört med november i fjol var ökningen 55 procent, enligt Svensk Handels stilindex.

Jämfört med samma månad 2019 var ökningen 11 procent.

För skor var ökningen 64 procent jämfört med 2020 medan försäljningen minskade med 6,8 procent jämfört med 2019.

"Månadens siffror visar att kunderna nu på allvar hittat tillbaka till modebutiker runt om i landet, något som givetvis är mycket glädjande. Men vi minns också hur det såg ut vid denna tidpunkt förra året, med utökade restriktioner som totalt slog undan benen på modehandeln. Ökningen sker alltså från låga nivåer", säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Inför den närmsta framtiden finns en oro för fortsatt fraktproblematik och för ökad smittspridning.

"Vaccinationerna är nyckeln till ett öppet samhälle utan restriktioner, vilket är av största betydelse för oss alla och så även för en modehandel som kämpar sig tillbaka efter några riktigt tuffa år", säger Mats Hedenström.