DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

E-handeln tog ny fart i oktober

E-handeln fick ett uppsving förra månaden. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi (TT)

Efter en viss avmattning i september fick e-handeln ett nytt uppsving under oktober, visar Svensk Handels e-handelsindikator. Totalt växte e-handeln med sju procent jämfört med samma månad i fjol, och den totala e-handeln där även köp från utlandet ingår växte med tolv procent.

"Förra månaden såg vi en dämpad e-handelstillväxt när många vände tillbaka till arbetsplatser och fysisk butikshandel. I oktober växer dock e-handeln igen med tydliga 7 procent jämfört med förra året. Det är väldigt starka siffror", säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, enligt ett pressutskick.

Jämfört med oktober förra året växte den inhemska försäljningen av kläder och skor med 23 procent. Hemelektronik växte med 22 procent, möbler och heminredning med 20 procent, och livsmedel med elva procent.

Hittills i år, under perioden januari till oktober, ligger handelstillväxten på 16 procent jämfört med motsvarande period i fjol.