Oatly förlorade namntvist

Oatly har ansett att namnet Pureoaty är för likt deras, samt att förpackningen med en kaffe/te-kopp på är för snarlik. Men den brittiska domstolen höll inte med. Bild: AP/TT

Ekonomi (TT)

Havremjölkstillverkaren Oatly förlorade namntvisten mot brittiska Pureoaty. Domen kommer inte att överklagas, enligt Oatly.

Den svenska havremjölkstillverkaren hade stämt det lilla brittiska företaget Glebe Farm, som ligger bakom Pureoaty, för varumärkesintrång. Oatly menar att Pureoaty har ett för likt namn och en för snarlik förpackning.

Men den brittiska domstol som nu avgjort tvisten höll inte med. Erica Wigge, pr-chef på Oatly, skriver att bolaget hade föredragit ett annat utfall men accepterar beslutet.

"Vi önskar Glebe Farm all framgång på sin växtbaserade resa", skriver hon.

Att Oatly stämmer ett litet familjeföretag har retat upp en del av deras kunder. Särskilt eftersom Oatly själva har profilerat sig som "underdogs" gentemot den stora mjölkindustrin.

Glebe Farm är värt cirka 60 miljoner kronor (år 2020). Det är inte ens en tiotusendel av Oatlys värdering på runt 80 miljarder kronor.

Glebe farm har sagt att de valde att utkämpa striden i rättegång för att de anser sig ha rätt, och för att det är "principiellt viktigt" för dem som familjeföretag.

Oatlys vd har sagt att det brittiska företaget bytte namn från "Oat drink" till Pureoaty väldigt lägligt – precis när det var brist och knappt gick att få tag i Oatlys produkter.

Dessutom har den svenska havremjölkstillverkaren sagt att de inte kan "välja sina strider", utan att de måste ta alla strider för att försvara varumärket, eftersom det är så varumärkesskydd fungerar.