TULLKRIGET
Trumps tullsmocka är här - så svarar företagen
Svenska exportföretag söker nu febrilt hitta lösningar för att inte drabbas för hårt av USA:s tullar.
En lösning är att betala en del av tullkostnaden själv.
– Många har inte mycket annat val, säger Michael Koch, chef för Enheten för ekonomisk analys, Kommerskollegium.
De 15-procentiga tullarna på export till USA som börjar gälla på torsdag blir tuffa för många svenska företag.
Ett av dem är Norden Machinery, med produktion och drygt 240 anställda i Kalmar. Sedan 1930-talet tillverkar det italiensk-ägda företaget maskiner som fyller exempelvis tandkrämstuber, medicinförpackningar och behållare för kosmetika. Exporten till USA utgör en tredjedel av företagets omsättning.
– Visst kommer tullarna att svida, både för kunderna i USA och för oss, säger bolagets vd Thomas Johansson, till TT.
Dela kostnader
Medan kunder som är stora multinationella företag lär klara smällen, blir det värre för medelstora och mindre familjeföretag i USA som nu ska betala 15 procent extra för de varor de importerar, konstaterar Thomas Johansson. Ändå misströstar han inte.
I stället bäddar företaget för en lösning där man hjälper de mindre kunderna med att ta en del av tullavgiften.
– Om vi exempelvis sänker priset på en maskin med 7,5 procent och kunden betalar en 15- procentig tull blir det en delning, resonerar Thomas Johansson, men tillägger att kunden själv får ta initiativ till den diskussionen.
Vanlig lösning
Thomas Johansson är inte ensam bland företagare om att planera för en sådan deal, enligt Michael Koch, chef för Enheten för ekonomisk analys, Kommerskollegium.
– Flera företag är beredda att försämra sin marginal för att få ner priset för kunden, säger han.
Tullarna skulle annars innebära att företagens kunder i USA måste höja priset på varan, vilket i sin tur kan försvåra försäljningen.
Visst kan tullarna dra ner på vinsten, men om de kan tvinga svenska företag att lämna USA-marknaden kan Michael Koch inte säga.
– På sikt kan man inte ha hur liten lönsamhet som helst. Nu får vi betala ett pris för att vara kvar på den amerikanska marknaden, säger han.
Effektivisera produktion
Att gå Trump till mötes och flytta företagets produktion till USA har Thomas Johansson dock ingen tanke på. För att uppväga vinstbortfallet som tullarna orsakar får man i stället effektivisera produktionen, menar han. Att dra ner på personal blir dock inte aktuellt.
– Vi kan minska kostnader på annat sätt, som att till byta material i tillverkningen.
Ebba Blume/TT