DEN GLOBALA KONJUNKTUREN

Tysk konkursvåg ser ut att förvärras

Den väletablerade tyska varuhuskedjan Galeria Kaufhof är ett av årets första offer i den tyska vågen av konkurser. Arkivbild Bild: Hendrik Schmidt AP/TT

Ekonomi (TT)

Konkursvågen i Tyskland ser ut att förvärras i år. Antalet företag som går omkull antas öka med upp till 30 procent, rapporterar tidningen Financial Times med hänvisning till experter.

Flera väletablerade tyska företag – som varuhuskedjan Galeria Karstadt Kaufhof och väsktillverkaren Bree – tillhör årets första offer.

Redan i fjol ökade antalet konkurser, upp med 24 procent januari-oktober jämfört med motsvarande period 2022.

Så kallade zombie-företag är ett av problemen, enligt Steffen Müller, chef för konkursforskningen på IWH-institutet i Halle.

– Regeringen gav mycket livsuppehållande stöd till företag med låg produktivitet före pandemin. Men nu måste de betala tillbaka stödet och många har svårt att klara det, säger han till tidningen.

Till det kommer svag efterfrågan, högre räntor och elpris och skärpta krav för när ett företag måste lämna in en konkursansökan. Höjd moms på restauranger och kaféer är ett annat problem.