Osäkra tider för drottningens favoritföretag

Muggar med drottning Elizabeth II:s porträtt. Bild: Emilio Morenatti/AP/TT

Ekonomi (TT)

Modehuset Burberry, chokladtillverkaren Cadbury eller för den del tejätten Twinings. Alla går de nu en osäker tid till mötes. Ska man få fortsätta kalla sig kunglig hovleverantör även efter drottning Elizabeth II:s bortgång?

Uppemot 600 företag riskerar att förlora sitt godkännande från kungahuset och måste nu avvakta beslut från Charles III, skriver nyhetsbyrån AFP. Om de inte får grönt ljus har man två år på sig att avlägsna det sigill som indikerar att man har ett godkännande.

Även om det är svårt att avgöra vilken betydelse det har ur försäljningssynvinkel så uppges det för några av företagen vara ett starkt försäljningsargument gentemot konsumenter. Några, som till exempel Fortnum & Mason, har försett kungahuset sedan 1902 med "afternoon tea", medan Launer sett företagets handväskor under armen på drottningen sedan slutet av 60-talet.

Bland de måhända mera oväntade företagen finns till exempel ketchuptillverkaren Heinz liksom Kellogg's som är mest känt för sina frukostflingor.

– Vi har haft en speciell skåpbil som levererade flingor till kungahuset direkt från fabrik, uppger företagets talesperson Paul Wheeler till AFP.

För de företag som nu får ett förnyat förtroende omfattar det fem år.