DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Pressad klädhandel kan tvingas rea ut

Under augusti köper många föräldrar runt om i Sverige höstkläder till sina barn. Arkivbild. Bild: Hasse Holmberg/TT

Ekonomi (TT)

Augusti brukar vara en stark månad för modehandeln, när skolorna drar i gång och många uppdaterar sina höstgarderober.

Så var det inte i år, när konsumenterna höll hårt i sina plånböcker.

– Det är väldigt oroande, säger Svensk handels vd Sofia Larsen om augustisiffrorna.

Enligt Svensk handels stilindex minskade klädhandeln med 2,5 procent jämfört med samma månad i fjol, och skohandeln med 7,6 procent. Sedan 2019 har det varit särskilt tufft för skohandeln, som sedan dess har minskat med 20,8 procent.

Enligt Sofia Larsen är modehandeln hårt utsatt från flera håll.

Efter pandemin har många modehandelsföretag små marginaler kvar i kassan, samtidigt som inköpspriserna stiger kraftigt med inflationen, elpriserna rusar, räntorna ökar och att det finns en stor risk för hyreshöjningar inom en snar framtid.

– Detta samtidigt som konsumenterna är väldigt avvaktande och bara köper det mest nödvändiga, säger Sofia Larsen.

Hon är orolig för hur hösten kommer att utveckla sig. Det finns en stor risk för att butiker kan behöva slå igen och att många arbetstillfällen då kan försvinna.

– När handeln är näringslivets största arbetsgivare så är vi rädda för att det här kommer att få konsekvenser för arbetstillfällena i handeln, säger Sofia Larsen.

För att möta konsumenternas minskade köpkraft kan vissa företag till och med behöva sänka sina priser eller rea ut fler varor – trots att inköpspriserna är högre än någonsin.

– Det gör att marginalerna blir ännu mindre. När de redan är så hårt pressade och många inte har någon ekonomisk buffert kvar efter pandemin så gör det modehandeln väldigt sårbar.

Beata Wallsten/TT