DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Bra start på året för dagligvaruhandeln

Kundvagn med varor i en livsmedelsbutik. Bild: Hasse Holmberg / TT

Dagligvaruhandeln hade en bra start på året med en försäljningsökning på 1,1 procent, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Tillväxten på 1,1 procent ska ses i perspektivet att det var en mycket hög tillväxt i januari 2021, och trots pandemirestriktioner under hela januari var tillväxten i fysisk butik klart positiv. Den fysiska butikshandeln har visat positiva tillväxtsiffror sedan i maj 2021, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

I butik ökade försäljningen med 1,7 procent jämfört med samma period i fjol. E-handelsförsäljningen minskade dock med 6,7 procent under samma period. Även hemleverans och upphämtning i butik minskade med 2,2 respektive 10,7 procent.

Trots tillbakagången fortsätter e-handeln att växa generellt och upptar sedan januari 6,4 procent av den totala dagligvaruförsäljningen.

– E-handelsandelen var 6,4 procent, nu jämnt fördelat mellan hemleverans och upphämtning i butik, avslutar Karin Brynell.

Pressmeddelande: Positiv inledning på 2022 för dagligvaruhandeln