DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Bild: Fredrik Persson/TT

Trots butiksdöden: Utmanare fortsätter att etablera sig

Butiksdöden fortsätter skörda offer – och inget tyder på att utvecklingen kommer vända. Men en utmanare går mot strömmen och fortsätter bygga butiker runt om i landet, rapporterar SvD.

Enligt en kartläggning gjord av SvD har var fjärde modebutik försvunnit på fem. Flertalet anledningar ligger bakom utvecklingen: e-handelns bekvämlighet och priser främst, men även höga hyror och att konsumenterna förändrar sitt köpbeteende. Fler lägger pengar på heminredning än kläder.

Men trots detta finns det några aktörer som fortsätter bygga ut sitt butiksnät. Åhléns är ett exempel, som öppnat ett tiotal outletvaruhus utöver sina ordinarie butiker. Kedjan Lager 157 likaså – idag har de 47 butiker i Sverige men planerar att utöka det till mellan 50 och 65 över de kommande åren.

– Vi vill ha en kombination av e-handel och fysisk butik. Den fysiska delen är viktig för att öka vår kännedom och bygga varumärke, säger grundaren av Lager 157 Stefan Palm, till SvD.

SvD: ”Det är förödande med de gluggar som uppstår när en butik har stängt.”