SVERIGES ENTREPRENÖRER

Startade som en hobby – nu vill de bli marknadsledande för utemöbler

Skargaardens teakmöbler kan stå ute året om. Genrebild. Bild: Nick Tsuguliev

Det beskrivs som ett ”urspårat hobbyprojekt”. Nu tar Skargaarden in externt kapital och målet är att bli global marknadsledare för utemöbler, skriver DI.

För tolv år sedan startade Anna och Jari Visuri möbelföretaget Skargaarden. Nu har företaget tagit in tolv miljoner kronor i sin första investeringsrunda. Först ska de satsa på att expandera i Skandinavien, Tyskland och USA.

– Hela det här projektet, hela det här äventyret, är vi väldigt ödmjuka inför. Målet är inte att vi ska bli störst omsättningsmässigt utan att bli erkänt duktiga, med ett varumärke som har en känsla och livsstil runt sig. Det är vårt mål, säger Jari Visuri till DI.

DI: Hobbyn spårade ur – nu ska deras utemöbler erövra världen