Kina beordrar Boeing-stopp efter olycka

Efter ungefär en timmes färd dök planet plötsligt skarpt. Bild: Johan Hallnäs/TT

Kina (TT-AP)

Plötsligt dök planet snabbt och brant från 9 000 meters höjd. Sannolikt omkom alla 132 människor ombord i måndagens krasch i södra Kina.

Någon förklaring till olyckan finns ännu inte, men alla likadana plan hos bolaget China Eastern har fått flygförbud.

Trots att det inte synts till några uppgifter om att det var flygplansmodellens fel låter China Eastern alla Boeing 737-800 stå kvar på marken, meddelar Kinas transportdepartement. Det handlar om över 100 flygplan.

Händelsen blir därmed ett nytt frågetecken för flygjätten Boeing, som häromåret hade stora problem med 737 Max. De planen är trots namnet inte av samma typ som det nu olycksdrabbade, utan började tillverkas när 737-800 lades ned. Max-planen fick en tid flygförbud i hela världen efter två stora olyckor.

I måndagens olycka – den värsta i Kina på drygt ett årtionde – störtade flygplanet i skogen på en bergshöjd utanför staden Wuzhou, i regionen Guangxi. Kraschen orsakade en brand som kunde ses av satelliter och skapade också ett stort hål i bergssidan, enligt den statliga nyhetsbyrån Nya Kina.

Kraschen var så våldsam att hela planet slogs i småbitar, syns på bilder från platsen.

Dök, steg och dök

Planet tillhörde alltså det stora flygbolaget China Eastern och hade lyft från Kunming i Yunnan med destination Kanton (Guangzhou). Efter ungefär en timmes färd och på närmare 9 000 meters höjd började det plötsligt dyka skarpt, enligt information på trafiksajten Flightradar 24. När planet var nere på omkring 2 000 meters höjd steg det för ett kort ögonblick, men sedan dök det igen och kraschade.

Hela händelseförloppet, från det första plötsliga dyket, tog bara 96 sekunder.

Såväl människor som drönare uppges för närvarande söka i olycksområdet efter flygplanets "svarta lådor", för att dessa ska kunna ge en tydligare bild av vad det var som gick fel.

USA-baserade Boeing uppger att dess egna experter står beredda att bistå den officiella utredningen.

Anhöriga i väntan

123 av människorna ombord var passagerare och nio ingick i besättningen. Anhöriga samlades under måndagen på flygplatsen i Kanton, där myndigheterna också sade sig ha rekvirerat platser på fem olika hotell för att ta dem om hand.

Den väldiga industri- och handelsstaden Kanton ligger norr om Hongkong längs med Kinas södra kust. Där bor fler än 18 miljoner människor. Kunming, med 8,5 miljoner invånare, är regional huvudstad i Yunnan i sydväst och en viktig knutpunkt i Kinas handel med grannar i Sydostasien.

Rester av flygplanet syns på en bergssida i Guangxi. Bild: AP/TT
Kraschen orsakade en skogsbrand. Bilden är distribuerad av den statliga nyhetsbyrån Nya Kina. Bild: Zhou Hua/Nya Kina/AP/TT

Fakta

Flygtrafiken i Kina har ökat dramatiskt sedan millennieskiftet. Även säkerhetsarbetet har förbättras kraftigt och olyckor är numera ovanliga.

Landet har inte haft några olyckor i kommersiell trafik med fler än fem döda sedan 2010.

Den senaste större flygkraschen i Kina var en olycka i nordöstra delen av landet 2010 då 44 personer omkom.

China Eastern tillhör Kinas största flygbolag tillsammans med Air China, China Southern Airlines och HNA Group. Alla är statsägda.

China Eastern har sitt högkvarter på Shanghais flygplats. Bolagets flotta inkluderar 749 plan, inklusive 291 från Boeings 737-serie. Bolaget har nära 80 000 anställda, de flesta i Kina.

Källa: AP