DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Annonslyft – men motvind för dagspress och tv

Motvind för medieinvesteringar (annonser) i dagspress. Arkivbild Bild: Leif R Jansson/TT

Ekonomi (TT)

Medieinvesteringarna ökade till drygt 1,1 miljarder kronor i mars, en ökning med 6,8 procent jämfört med samma månad i fjol, enligt underlag från medlemmarna i branschorganisationen Sveriges Mediebyråer.

Men det är motvind för dagspress, tidskrifter, söktjänster och tv, visar siffrorna – och ännu tuffare för direktreklam och annonsblad.

I digitala medier lyfte medieinvesteringarna i mars med 9,7 procent i årstakt.

"Kategorierna online video och sociala medier nådde rekordnivåer för en marsmånad", skriver Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

Det var även en positiv trend för podcast, bio, radio, online display och utomhus- och trafikreklam.

"Signalerna från marknaden är positiva. Flera medieägare rapporterar om ökad efterfrågan och hög utförsäljningsgrad framåt", säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, i pressmeddelandet.

Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer.