STORMAKTEN KINA

Därför nobbar kineserna lyxmärket

En Gucci-väska visas upp på modevisningen i Milano i februari. Arkivbild. Bild: Luca Bruno/AP/TT

Ekonomi (TT)

Lyxindustrin kämpar i motvind på den kinesiska marknaden. Svårast är läget för Gucci – som tappar rejält och nu ser över sitt beroende av Kina.

Det italienska modehuset Guccis ägare Kerings marknadsvärde sjönk med 9 miljarder dollar, motsvarande 95 miljarder kronor, sedan färska försäljningssiffror visat en påtaglig minskad efterfrågan i främst Kina.

Totalt har försäljningen i Asienregionen backat med 20 procent, varav Kering vinstvarnade.

Gucci, liksom flera lyxmärken som Louis Vuitton, Hermes och Prada, ser nu över sin marknadsstrategi i Asien för att minska sitt beroende av Kina, rapporterar Bloomberg.

Men det är inte bara Gucci som kämpar i motvind. Hela lyxsektorn har märkt av en kraftig inbromsning.

Klockexport backar

Det gäller även schweiziska lyxklockor. I februari sjönk exporten i Kina med 25 procent. Det är blott andra gången på tre år som exporten faller.

– De (kineser) har pengarna, men är mer kritiska när och hur de ska spenderas, säger Nick Hayek, vd för Swatch, till Bloomberg.

Swatch är världens största tillverkare av armbandsur med varumärken som Omega och Longines.

Förhoppningarna att den kinesiska lyxkonsumtionen skulle ta fart igen sedan landets drakoniska nedstängningar under pandemin lyftes, har därmed gått i kras.

En förklaring som dryftas är att landets höga ungdomsarbetslöshet och svårt skuldsatta fastighetssektor har urholkat kinesers självförtroende att konsumera.

Tidlösa produkter

Benägenheten att spendera har minskat på fler platser än i Kina. Samma mönster går an när kinesiska turister besöker Hongkong, Macau och Singapore – orter där de vanligtvis uppvisar köpstarka tendenser.

Det finns också märken som går mot strömmen.

Två av dem är Prada och Hermes, vilket förklaras av att kinesiska konsumenter i osäkra tider tenderar att föredra lyxprodukter som är mer troliga att behålla sitt värde över tid, säger Bruno Lannes, konsumentanalytiker på konsultfirman Bain & Co.

Guccis satsningar på mer säsongsrelaterade produkter har därför underpresterat mot konkurrenternas mer tidlösa produkter, enligt Lannes.

Joakim Hugert Lundberg/TT