DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Billigare soppa ger dyrare dieselbilar

Begagnade bilar i en bilhall i Stockholm. Arkivbild. Bild: Janerik Henriksson / TT

Ekonomi (TT)

Begagnade dieselbilar skjuter i väg i pris, i motsatt riktning går el- och hybridvarianter. Det står klart en månad efter att reduktionsplikten sänkts.

Vid årsskiftet trädde förändringen av reduktionsplikten för bensin och diesel i kraft. Det allt lägre priset vid mackarna för bensin respektive diesel har också fått en effekt på begagnatmarknaden, visar månadssiffror från bilhandelssajten Wayke som TT tagit del av.

Jämfört med december, det vill säga föregående månad, steg priset på begagnade dieselbilar med 1,1 procent medan uppgången för bensinbilar skrivs till 0,7 procent.

Siffrorna ska sättas i ett perspektiv att såväl el och laddhybrid backar i pris under samma tidsperiod. För elbilen betyder det att den nedåtgående trenden fortsätter och man tappat 5,1 procent i pris på tre månaders sikt enligt statistiken från Wayke.

– Det är helt klart ett skifte, såklart tänker man att det är en effekt av det politiska beslutet och att det blivit billigare att tanka, säger Sofia Forsling, vd för Sverigesmarknaden hos bilhandelssajten Wayke.

En liknande utveckling märks hos konkurrenten Kvidbil där priset på begagnade bensinbilar steg med 3 procent medan uppgången för dieselbilar låg på nästan 4 procent.

Flera förklaringar

Sofia Forsling poängterar samtidigt att det finns ytterligare förklaringar, bland annat hur fordonsmarknaden successivt nu förändras när fordonsjättar övergår i allt större utsträckning till tillverkning av el- och hybridvarianter:

– Det fylls inte på med dieselbilar på marknaden på samma sätt vilket gör att det plötsligt blir ett utbudsunderskott som bidrar till att priserna höjs.

Daniel Odsberg, försäljningschef hos Kvidbil ser ytterligare en förklaring:

– Sverige har blivit ett exportland av begagnade fordon och det finns en enorm efterfrågan i utlandet av just dieselbilar, säger han.

Svårt att sia

När det gäller nedgången för elbilar lyfter Sofia Forsling det faktum att efter komponentsbrist och långa leveranskedjor har en normalisering nu skett, detta samtidigt som till exempel Tesla pressat priserna vilket ses som en förklaring. Desto svårare är det då att sia om den fortsatta utvecklingen under 2024.

– Det är svårt även för oss i branschen och utvecklingen har styrts av politiska beslut. Det man vet är att biltillverkarna nästan bara producerar elbilar och det kommer inte att fyllas på med dieselbilar, däremot kommer det att fyllas på med elbilar, säger hon.

Tobias Österberg/TT