DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Fler konsumenter väljer fysiska butiker framför e-handel

Bild: Mikaela Landeström/TT

Fysiska butiker tar revansch och försäljningen av premiumkläder ökar betydligt över alla åldersgrupper, enligt en analys av 70 miljoner transaktioner från SaaS-bolaget Voyado.

Statistiken pekar på att fler konsumenter väljer butikshandel framför e-handel och prioriterar kvalitet över kvantitet.

Försäljningen i fysiska butiker har ökat med över åtta procent, medan e-handeln har sett en minskning på sex procent.

Särskilt unga konsumenter i åldern 18–26 är aktiva i butikshandel, med en ökning på 30 procent i antal köp och högre snittkvitton jämfört med förra året.

Det noterades även att kvinnor tenderar att göra större besparingar under mellandagsrean jämfört med Black Friday, medan män tenderar att spara mer under Black Friday.

Pressmeddelande: Dyra kläder lyfter i årets julhandel – butiker tar mark på e-handelns bekostnad