DEN GLOBALA KONJUNKTUREN

Köpcentrum växer mer än förväntat

Mall of Scandinavia i Solna återtar platsen som största köpcentrum. Bild: Janerik Henriksson/TT

Köpcentrumen reste sig betydligt mer än förväntat efter pandemin. ”Tillväxten har varit mycket starkare än vi trodde”, säger Michael Cronholm, COO på HUI till Market.

Pandemins restriktioner innebar en hård smäll för köpcentrum. Men de har rest sig betydligt bättre än väntat, visar en rapport från HUI och NCSC.

Omsättningen i köpcentrum, gallerior och handelsområden växte nämligen med 8,1 procent i löpande priser under 2022. Därmed är de tillbaka på 2019 års nivå, det vill säga innan pandemin. Siffrorna var oväntat höga med tanke på konsumenternas ekonomiska situation, med höga räntor och inflation.

En orsak är att e-handeln tappar andelar. En annan är att köpcentrum går bättre än handelsområden, vilket är en utveckling som inte setts på många år. Förklaringen tros vara ett sug efter det utbud av kläder, restauranger, kommersiell service och nöjen som erbjuds.

– Det har varit attraktiv för konsumenterna att åter kunna shoppa, strosa runt, umgås, gå på bio och sådant man gör på den typen av handelsplatser, säger Michael Cronholm till Market.

Market: ”Köpcentrumens superlyft: ”Det har vi inte sett på väldigt många år”