DEN DIGITALA UTVECKLINGEN

"Medelålders missar det stora skiftet"

Unga människor lever i en värld. Och äldre i en annan. Fenomenet blir speciellt tydligt online, där klyftan kan vara problematisk. Genrebild. Bild: Ali Lorestani/TT

Samhälle (TT)

Klyftan mellan olika generationers världsbild ökar, enligt en ny rapport.

– Vi som är medelålders missar det stora skifte som sker rakt framför näsan på oss, säger Måns Jonasson, internetexpert på Internetstiftelsen.

Alla svenskar använder internet. Det slås fast i "Svenskarna och internet 2023" från Internetstiftelsen. Eller, rent tekniskt, så använder 96 procent av svenskarna internet. Nio av tio är online dagligen. Det är dock inte klyftan till de få procenten som inte använder internet som sticker ut. Det är skillnaden mellan olika generationers världsbild när de väl är uppkopplade.

– Internet förändrar sättet vi tar till oss information, säger Måns Jonasson och fortsätter:

– Det är en utveckling vi har sett under flera år men som bara blir tydligare. Tittar vi på nyhetskonsumtion är det verkligen skilda världar.

Olika plattformar

60- och 70-talister befinner sig på Instagram och Facebook i en betydligt större utsträckning än de födda på 90- eller 00-talet. Där är det i stället Tiktok och Snapchat som dominerar. Plattformar där den äldre generationen i princip inte existerar.

– Yngre människor får nyheter från sociala medier i första hand. Det är inte bara det att det är olika typer av kanaler, det är helt olika typer av nyhetskonsumtion. Det blir ofta kortare och mer snuttifierat i sociala medier, säger Måns Jonasson.

Exempelvis uppger 75 procent av 00-talisterna att de dagligen använder Snapchat. Bland 70-talisterna är den siffran 12 procent. För Tiktok är det 57 procent av 00-talisterna som är dagliga användare, motsvarande bland 70-talisterna är det 5 procent.

Jonasson poängterar att det i sig inte behöver vara ett problem med olika kanaler men att risken finns att debatten med stort D försvinner.

– Vi har inte längre ett och samma samtal i Sverige. Politisk diskussion sker inte längre i de stora gemensamma kanalerna som för 20–30 år sedan.

Berikande skillnader

Jonasson får medhåll av Hanna Thermaenius, barnpsykolog på Rädda Barnen:

– Nu tar vi del av mer och mer information enskilt. Förr tittade vi på samma tv eller läste i samma dagstidning. Det som hände då var att vi fick gemensamma ord för saker. Det är bra och berikar, men det är rent nödvändigt när det händer svåra saker. För att vi ska kunna hjälpa varandra.

Thermaenius säger att när det kommer till generationsskillnader är det viktigt att inte peka finger och bli uppläxande.

– Vi som är äldre ska förstå hur de unga får in information och nyheter, och tvärtom. Ingen generation har ett mer sant perspektiv än någon annan.

Marcus Alexandersson/TT

Så stor andel har använt de olika nätverksplatserna/sociala medierna dagligen det senaste året. Bild: Anders Humlebo/TT
Måns Jonasson, internetexpert på Internetstiftelsen. Arkivbild. Bild: Internetstiftelsen

Fakta

Svenskarna och internet är en årlig rapport från Internetstiftelsen vars underlag till stor del bygger på den så kallade Sverigepanelen. Novus Sverigepanel består av 50 000 medlemmar i åldrarna 18–89 år.

Majoriteten av svaren samlades in under januari och februari 2023.

I årets upplaga av rapporten framgår bland annat att ... :

... 96 procent använder internet. 91 procent dagligen. Blott 4 procent använder inte internet alls.

... 32 procent tror internet och digitaliseringen har en övervägande positiv påverkan på klimatet och miljön. 13 svarade övervägande negativ.

... 66 procent av svenskarna har inte använt sig av ett AI-verktyg.

... 71 procent tycker att kameraövervakning med ansiktsigenkänning ska vara tillåtet på offentlig plats för att underlätta brottsbekämpning.

... 6 procent har senaste 12 månaderna utsatts för näthat. 41 procent säger dock att de sett andra som utsatts för näthat under samma period.

...69 procent av 00-talisterna tar del av samhällsnyheter på sociala medier. Bland 70-talisterna är den siffran 43 procent. Bland alla som konsumerar samhällsnyheter i sociala medier är det 55 procent som bara tar del av nyheterna i sitt egna flöde.

Källa: Internetstiftelsen