FÖRETAGANDE I PRAKTIKEN

Tre knep som ökar din försäljning

Företagande.se ger flera knep och ytterligare tips på hur företagare kan öka sin försäljning.

Bild: Anders Wiklund/TT
Bild: Anders Wiklund/TT

För det första finns aldrig ett ”köpa senare”. Det gäller att få kunden att fatta beslutet i säljögonblicket. Det är bra att jobba med en ”sense of urgency”, menar Företagande.se, till exempel genom att tidsbegränsa erbjudandet. Konkret kan man skriva: Vi höjer priset den 7 januari 2021. slå till idag så att du inte missar erbjudandet.

För att lyckas måste kunden också förstå allt negativt som kan uppstå om man inte köper. ”Vad kan personen förlora om de inte köper nu? Vilka problem kan förvärras? Vilken ”smärta” kommer de att uppleva eller fortsätta att uppleva? Vilket slutresultat kan de förvänta sig om de fortsätter på samma sätt genom hela livet?”, skriver Företagande.se.

En bra säljare lyckas också förklara produkten eller tjänsten snabbt. Här kan man till exempel handfast sätta produkten i handen på kunden, få hen att testa den, eller med en video visa hur den fungerar. Använd liknelser är också bra samt att verkligen göra det lätt att rekommendera produkten (till exempel på nätet).

Företagande.se: 3 tips som får folk att öppna plånboken och köpa det du erbjuder