DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET

Tufft för klädhandeln – "urholkad köpkraft"

Kläd- och skohandeln hade det tufft i september. Arkivbild. Bild: Christine Olsson

September var en kämpig månad för både kläd- och skohandeln. Enligt Svensk handels stilindex minskade klädhandeln med 2,6 procent jämfört med samma månad i fjol. Skohandeln minskade med 12,6 procent.

En vädermässigt varm september pekas ut som en förklaring till att människor inte investerat i nya höstkläder.

"Men alltjämt är det konsumenternas urholkade köpkraft som är det största orosmolnet för många av våra medlemmar. Handel bygger på att människor konsumerar, och när konsumtionen viker blir konsekvenserna direkt påtagliga", säger Sofia Larsen, vd på Svensk handel, i ett pressmeddelande.

Svensk handel tror att konkurserna kommer att öka under hösten.

"För den fysiska handelns vidkommande är de höga hyresnivåerna ett fortsatt stort problem. Vi tycker att det är fel att en tillfällig inflationstopp leder till permanenta höjningar av hyran, vilket för många handlare är en av de största kostnadsposterna", säger hon vidare.