SVERIGES ENTREPRENÖRER

Entreprenörerna vill minska matsvinnet: ”Redo att blåsa på”

Genrebild. Bild: Gorm Kallestad

Röda kylar med texten ”Ät snart” kommer snart att synas i matbutiker runt om i hela landet. Bakom bolaget står Adam Vikström och Mattias Chahin som fick idén när de jobbade extra på Ica, skriver Di.

Bolaget Deligate ville skapa något som skulle locka konsumenter att köpa produkter som ligger nära eller som har passerat bäst före-datum. Snart kommer deras röda kylar med texten ”Ät snart” att synas i matbutiker runt om i hela landet.

På de röda kylarna finns en skärm med en skanner och skrivare. När kunden tar ut en vara så kan den skannas och varan får då ett pris som rör sig nedåt ju närmare varan kommer sitt bäst före-datum.

– Vi lanserade 'Ät snart-tjänsten' i januari i år och har testat oss fram. Nu under sommaren kände vi oss redo att blåsa på lite hårdare och ser att det går väldigt bra., säger vd:n Adam Vikström till tidningen.

Di Digital: Vännerna gör pengar av gammal mat