ENERGIPRISERNA

Laddpriset halkar efter det sänkta elpriset

Bild: Christine Olsson/TT

Elpriset har sjunkit, men kostnaderna för att ladda sin elbil hänger inte med. Och det är en djungel för den som ska välja laddstation, skriver SvD.

Medan marknadspriset på bensin och diesel är enhetligt, så skiljer sig kostnaden för att ladda sin bil beroende på leverantör. Mackar kan höja och sänka sina priser från dag till dag, medan priset för att snabbladda sin elbil är betydligt mer trögrörligt, skriver SvD.

– Kostnaden påverkas av många andra faktorer än spotpriset, bland annat är elnätsavgiften för laddning med hög effekt betydligt högre än för laddning hemma, säger Stian Mathisen, näringspolitisk chef på Recharge, till tidningen.

”Vi sätter våra priser utifrån olika parametrar, dels vilken typ av laddare det gäller, dels faktorer som kostnader för nätanslutning, nätavgifter och elhandelskostnader”, skriver Lennart Olsson, chef för prissättning på Circle K Sverige, i ett mejl till SvD.

Sedan förra sommaren finns en branschöverenskommelse om att göra priserna mer transparenta. Till exempel ska det alltid vara tydligt vad det kommer att kosta innan laddningen påbörjas.

– Överenskommelsen har underlättat, men det återstår rätt mycket jobb för att få det ännu enklare. Många nya elbilsägare är inte särskilt intresserade eller kunniga, vilket gör det till en svår djungel att navigera i, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden, till SvD.

SvD: Elpriset har rasat – men laddpriset halkar efter