Därför smakar champagnen annorlunda

Kommer segerns sötma att smaka annorlunda i framtiden? Arkivbild. Bild: Luca Bruno/AP/TT

Ekonomi (TT)

Trots ekonomisk oro slår champagnen ännu en gång försäljningsrekord. Producenterna jublar, men oroas samtidigt av röster som höjs om att den exklusiva drycken inte smakar likadant som tidigare.

Under 2022 uppgick för första gången försäljningen från den franska regionen Champagne till över sex miljarder euro, enligt branschorganisationen Comité Champagne. Det innebar totalt 325 miljoner flaskor och ses som ännu ett bevis för att lyxindustrin, oavsett om det är bilar, smycken, kläder eller i det här fallet alkohol, är relativt opåverkat av de makroekonomiska förutsättningarna.

Utsikterna för resterande del av 2023 bedöms stabila, desto mera osäker är situationen på längre horisont. Värmeböljor som den som uppträdde i somras i Mellaneuropa, bedöms få katastrofala konsekvenser för champagneproducenterna i den nordvästra regionen av Frankrike med samma namn, rapporterar CNBC.

Riskerar skador

Risken för allvarliga skador på skördar kopplat till torka har trefaldigats om drygt 25 år, enligt en hållbarhetsrapport från S&P Global. I rapporten har olika regioner bedömts från en skala på 1 till 100 där det sistnämnda representerar maximal exponering för torka.

I fallet med regionen Champagne stiger siffran från 16 till 43 under 2050 och till 88 omkring 2090 om inga förändringar görs när det gäller klimatpolitik.

Torka är dock inte det enda problemet utan skogsbränder, översvämningar och frostperioder riskerar att bli mera frekventa i framtiden.

— Om druvorna exponeras mot allt för mycket uv-strålning så får de motsvarande solbränna och det kommer rent praktiskt att skada själva smaken, säger Matt Hodgson, grundare till vinförsäljningskedjan Grape Britannia till CNBC.

Klimatförändringarna märks dock redan av och ger konsekvenser för själva smaken på champagne.

Ändrad skördesäsong

För 20 år sedan skördades druvorna i september och början av oktober. Numera är skördesäsongen i slutet av augusti till början av september.

Det allt varmare klimatet ger dock en annan sötma, något som gör att sötningsmedel inte behöver tillsättas längre och vissa kritiker hävdar att förändringen redan märks.

— Jag har noterat en viss förändring under mina 30 år och andra personer som har mer än 50 års erfarenhet har pekat ut en definitiv skillnad, säger vinkritikern Susy Atkins.

— När det gäller smaker så är det en mognare karaktär, säger kritikern Tom Hewson till CNBC.

De franska producenterna är medvetna om utmaningarna och lösningar kan vara andra sorters druvor.