E-HANDELNS UTVECKLING

Tuff start för e-handlare – en av tre tror sjunkande tillväxt

Bild: Pressbild

En av tre e-handlare tror på negativ eller utebliven tillväxt under första kvartalet 2023. Det visar den senaste e-handelsindikatorn från Svea Bank.

Ränteökningar, inflation och skenande elpriser får hushållen att dra i svångremmen vilket får effekt på e-handeln. Nu tror 33 procent av de 561 tillfrågade e-handlarna att tillväxten kommer vara negativ eller utebli.

Trots det tuffa utgångsläget tror nära 7 av 10 e-handlare på tillväxt under det första kvartalet.

– Vi ser alltså också en del optimism vilket känns hoppfullt, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank i ett pressmeddelande.

En utökning av marknadsföringen i sociala medier kommer att vara en viktig strategi framöver för att locka kunder, enligt undersökningen.

44 procent uppger att de valt denna strategi. Många har även förberett sig genom nya kampanjer och erbjudanden samt sökordsoptimering av e-butiken. Det uppger 43 respektive 27 procent.

Pressmeddelande: Ny kartläggning från Svea Bank visar: Svenska e-handlare får en tuff start på 2023