DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Nu bromsar företagen – kompetensutveckling och investeringar ryker

Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare. Bild: Pressbild

En ny undersökning från Stockholms Handelskammare visar att företagen i regionen drar in på medarbetarnas kompetensutveckling och skjuter investeringar på framtiden.

Med bland annat inflation, höjda räntor, skyhöga energipriser och dyra insatsvaror förbereder sig Stockholmsföretagen nu för tuffare tider. Det visar Stockholms Handelskammares företagsundersökning Status Sthlm som genomförs i samarbete med Demoskop.

Fyra av tio företag kommer att skjuta sina investeringar på framtiden och ett av fem företag uppger att de kommer dra ned på medarbetarnas kompetensutveckling.

–Inflationen drabbar alla. 99 procent av de svarande företagen uppger att de fått eller kommer att få sänkta marginaler och minskad lönsamhet. Det är inte konstigt att företagen sparar där de kan, men när företagen skjuter på investeringar och drar in på kompetensutvecklingen kan det leda till problem med svagare konkurrenskraft på längre sikt, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare, i ett pressmeddelande.

37 procent av företagen att de sett en minskad efterfrågan under de senaste tre månaderna och endast 24 procent svarade att de sett en ökad efterfrågan. Vidare tror 72 procent att konjunkturen kommer att vara sämre om ett år jämfört med i dag medan bara 13 procent tror att det kommer att se bättre ut.

Företagen förutser att hushållen kommer få minskad köpkraft vilket kommer visa sig i en dämpad efterfrågan av varor och tjänster under 2022 och 2023.

–Den vikande efterfrågan kommer att påverka både den inhemska och den utländska försäljningen. Den senaste tidens positiva kvartalsrapporter bör ses som en sista trumpetstöt innan lågkonjunkturen syns i resultaten. Dessutom består en stor del av näringslivets vinster av valutaeffekter till följd av den svaga kronkursen, och kommer alltså inte av att försäljningen gått bättre, säger Stefan Westerberg.

De fem vanligaste utgifterna som företagen tror att de kommer dra ner på är resor (41 procent), investeringar som skjuts på framtiden (38 procent), konferenser och event (37 procent), kompetensutveckling (24 procent) och konsulter (23) procent.