E-HANDELNS UTVECKLING

Fortsatt ökning: 358 miljoner paket delades ut

Den svenska paketmarknaden fortsätter att öka, enligt statistik från Post- och telestyrelsen. Arkivbild. Bild: Anders Wiklund/TT

Ekonomi (TT)

Svenskarna fortsätter att e-handla i allt högre utsträckning.

Förra året delades 358 miljoner paket ut, en ökning med drygt 21 procent jämfört med föregående år.

358 miljoner paket delades ut i Sverige förra året. Av dessa hade cirka 263 miljoner både en avsändare och mottagare i Sverige, visar statistik från Post- och telestyrelsen (PTS).

55,5 miljoner paket hade avsändaren i Sverige och mottagaren utomlands. 39,7 miljoner paket skickades till Sverige från utlandet.

Inrikesmarknaden var den delmarknad som växte kraftigast, upp 29 procent i volym.

Postnord störst

Den totala omsättningen för den svenska paketmarknaden uppgick under 2021 till 22 miljarder kronor, en ökning med 22,5 procent.

Postnord är fortfarande största aktören, med omkring 40–45 procent av omsättningen på den totala marknaden. Därefter följer DHL och UPS med marknadsandelar på 10–15 procent vardera. Bring och Schenker stod för 5–10 procent vardera.

Jämfört med 2020 stärkte Postnord, Budbee och Instabox sin ställning med cirka 1 procentenhet vardera.

Postnord dominerar alla delmarknader med ett undantag: Utgående paket, alltså där avsändaren finns i Sverige och mottagaren utomlands. Där var UPS var störst.

Konkurrensen ökade

Postnords andelar minskade på samtliga delmarknader, förutom på inrikesmarknaden. Där har både Postnord samt små men kraftigt växande företag stärkt sin ställning. Sammantaget minskade marknadsmakten hos de största företagen till fördel för de mindre.

"Inhämtad statistik visar en dynamisk och växande paketmarknad, med ett ökande antal aktörer som konkurrerar inom de olika delsegmenten på marknaden", skriver Dan Sjöblom, generaldirektör för PTS i rapporten som analyserar statistiken.

2020 delades 295 miljoner paket ut, vilket var en ökning med 18 procent jämfört med 2019 – året innan pandemin.