DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Arlas vd ser stigande matpriser framöver

Det råder obalans mellan utbud och efterfrågan på mjölk, enligt Arla Foods. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi (TT)

Ökande efterfrågan, men också ett inflationstryck som började med att energipriserna rusade. Mejerikoncernen Arla Foods ser att maten blir allt dyrare.

Arla Foods, som är en internationell bondeägd koncern, redovisar sin försäljning för året som gått, och utsikterna framåt. Själva årsredovisningen bli färdig först om ett par veckor, då Arla Foods representantskap godkänt räkenskaperna. Men Peder Tuborgh, koncernchef för Arla Foods, konstaterar att året som gått har inneburit både stigande priser, ökande efterfrågan och högre inflationstryck. Särskilt under andra hälften i fjol.

– Det har varit stor volatilitet och flaskhalsproblem. Det kommer från covid 19-pandemin, men efterfrågan på mjölkprodukter globalt har ökat, säger han.

Samtidigt finns en inflationspress, förklarar han.

Energipriserna var starten

– Det började med energipriserna, men sedan har det spritt sig.

På torsdagen kom Riksbanken med sitt räntebesked, och riksbankschefen Stefan Ingves meddelade att han inte tänker börja höja styrräntan förrän 2024. Inflationen är främst hänförlig till energipriserna, enligt Ingves. Frågan är hur Peder Tuborgh och Arla Foods ser på detta, när efterfrågan stiger, liksom kostnaderna och priserna.

– Jag vill inte kommentera Riksbankens beslut. Men just i vår bransch startade inflationen med energipriserna. Vi ser också nu en stor obalans i efterfrågan och utbud av mejeriprodukter, säger Peder Tuborgh.

Under året har maten blivit rejält mycket dyrare, konstaterar han, och det kommer sannolikt att fortsätta.

För Arlas del innebar det en prisökning på 10 procent mellan januari 2021 och januari 2022. Han ser också att matpriserna stiger globalt nu. Huruvida Arla Foods också kommer att höja sina priser mer framöver kan han dock inte säga.

Obalans i utbud och efterfrågan

– Obalansen i utbud och efterfrågan påverkar många produkter. För stora industriprodukter som vi säljer är kunder villiga att betala ett högre pris. Det slår igenom hos konsumenterna.

Kanske kan man undra om inte bönderna, som producerar mjölken som efterfrågan är så stor på, bara kan öka sin produktion. Men det är inte så enkelt, enligt Peder Tuborgh.

– Dels är omkostnaderna så höga. Dels så är det lagstiftning om hållbarhet och klimat som gör att det är svårt att bara växla upp. Det tar lång tid, säger han.

Johanna Cederblad/TT

Peder Tuborgh, koncernchef för Arla Foods. Arkivbild. Bild: Casper Christoffersen / TT

Fakta

Livsmedel, inklusive alkoholfria drycker, har ökat 1,72 procent i årstakt (decembersiffror)

Men nu befarar allt fler att höjda fraktpriser, höjda energipriser och ökande råvarupriser kommer att ge större prisökning, även på livsmedel.

Riksbanken, med ett inflationsmål på 2 procent, har på torsdagen beslutat att lämna räntan oförändrad. Först 2024 tänker sig Riksbanken att styrräntan ska börja höjas. Enligt riksbankschefen finns "en liten risk att inflationen blir påtagligt och varaktigt högre än 2 procent". Riksbanken höjer sin prognos för KPIF-inflationen kraftigt för 2022, till 2,9 procent. I november låg prognosen på 2,2 procent. Riksbankens inflationsmål ligger på 2 procent.

Den så kallade KPIF-inflationen lyfte i december till 4,1 procent, enligt Statistiska centralbyrån. Men om man räknar bort energipriserna sjönk KPIF-inflationen till 1,7 procent.

Det är inte bara i Sverige som inflationen stiger, på många håll är den betydligt högre än här. Inflationen i euroområdet steg till en ny rekordnivå i januari. 5,1 procent på årsbasis är den högsta siffran sedan Eurostat började att sammanställa statistik 1997 för de 19 länderna. I USA låg prisökningstakten mätt på hushållens konsumtion på 5,8 procent i december på årsbasis, den högsta sedan 1982.

Källor: Riksbanken, Statistiska centralbyrån, Eurostat, Bloomberg

Fakta

Mejerikoncernen Arla ökade sin globala omsättning under 2021. För helåret blev försäljningen 11,2 miljarder euro, motsvarande 116,4 miljarder kronor, mot 106 miljoner euro (110,2 miljarder kronor) för 2020. Koncernens omsättning för 2022 förväntas bli 11,8–12,4 miljarder euro

Enligt koncernchefen Peder Tuborgh har Arlas priser ökat med 10 procent mellan januari 2021 och januari 2022.

Källa: Arla Foods