DEN GLOBALA KONJUNKTUREN

Japansk bilindustri pressas hårt

Toyota Motor brottas med halvledarproblem och räknar med att problemen kommer att kvarstå ett tag till. Arkivbild Bild: David Zalubowski AP/TT

Ekonomi (TT-AP)

Halvledarbrist, höga råvarupriser och effekter av pandeminedstängningar slår mot den japanska bilindustrin.

Och enligt delårsrapporter från Toyota och Honda ser problemen ut att hålla i sig ett tag till.

Toyota Motors vinst föll nästan 6 procent i fjärde kvartalet i fjol. Motvinden kommer från halvledarbristen, som dessutom ser ut att hålla i sig ett tag till enligt den japanska biltillverkaren.

Försäljningen backade

Toyota Motors ber i kvartalsrapporten om ursäkt för de förseningar som orsakats av halvledarbristen och andra flaskhalsar i kölvattnet på pandemin, men utlovar krafttag för att få fart på leveranserna tillsammans med återförsäljare och leverantörer.

Försäljningen backade också i fjärde kvartalet, ned med 5 procent till 7 200 miljarder yen (cirka 580 miljarder kronor).

Volymmässigt föll försäljningen under kvartalet, det tredje i Toyotas brutna räkenskapsår, till 2,5 miljoner fordon. Det kan jämföras med 2,8 miljoner under motsvarande period ett år tidigare.

Försäljningsprognosen för hela räkenskapsåret sänks därmed till 8,25 miljoner fordon, ned från tidigare 8,55 miljoner.

Vinstprognosen för räkenskapsåret på 2 490 miljarder yen bekräftas dock i rapporten.

Effekter av nedstängningar

För konkurrenten Honda Motor föll vinsten ännu mer i kvartalet som avslutades i december, ned med 32 procent till 192,9 miljarder yen.

Hondas försäljning sjönk 2 procent till 3 700 miljarder yen.

Honda hänvisar bland annat till effekter av nedstängningar i pandemin, men också högre råvarupriser, för att förklara vinstfallet. Liksom Toyota ser bolaget fortsatta problem framöver.

För hela räkenskapsåret höjer dock Honda sin vinstprognos till 670 miljarder yen, från tidigare 555 miljarder. Det kan jämföras med vinsten på 657 miljarder yen under senast föregående räkenskapsår.