AI OCH AUTOMATISERING

Där ser företagen potential med AI

Bild: Michael Dwyer

Marknadsföring, datahantering och kundtjänst. Det är inom dessa områden som svenska företag ser störst potential med att använda AI. Det visar Svea Banks senaste undersökning.

I undersökningen har fler än 500 svenska företagare svarat på frågor om utvecklingen av artificiell intelligens. Resultatet visar att andelen företag som använder AI i verksamheten ökat och att intresset för den nya tekniken stigit. Var tredje företag uppger att de överväger att integrera AI-teknik i verksamheten, motsvarande siffra 2019 var 18 procent.

Tio procent av företagen uppger att de redan använder AI och att det främst är inom marknadsföring, datahantering och kundtjänst som tekniken implementerats. Av de som använder AI anser var tionde att verksamhetens lönsamhet ökat i ganska eller mycket hög grad, medan 38 procent anser att den ökat i en mycket låg grad.

– Det framgår tydligt i vår undersökning att fler företag nu börjat inse vikten av att integrera AI-teknik i verksamheten för att förbli konkurrenskraftiga. Det kan i sin tur vara en viktig insikt för de företag som anser sig sakna rätt kompetens inom området. Att utbilda sig och utforska mer av vad den nya tekniken har att erbjuda kan vara en viktig och direkt nödvändig investering för många bolag, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion, Svea Bank, i ett pressmeddelande.

Svea Bank: Marknadsföring, datahantering och kundtjänst: Här ser svenska företag störst fördelar med AI