REGELKRÅNGLET
Ny milstolpe för EU:s regelförenklingar – ”Stor glädje och lättnad”
Efter månader av politisk turbulens är EU-parlamentet och medlemsländerna nu överens om hur det första paketet med regelförenklingar ska se ut. Enligt parlamentets huvudförhandlare Jörgen Warborn (M) handlar det om historiska besparingar för företagen.
Endast företag som har fler än 1 000 anställda och en omsättning på över 450 miljoner euro kommer att omfattas av direktivet CSRD, som rör hållbarhetsrapportering. CSDDD, som handlar om tillbörlig aktsamhet, kommer däremot endast att gälla företag med fler än 5 000 anställda och en omsättning på över 1,5 miljarder euro.
EU-parlamentet och medlemsländerna har antagit omarbetade direktiv för företags hållbarhetsrapportering.
Endast stora företag kommer att omfattas av CSRD och CSDDD.
Omnibus 1 är EU:s första paket med regelförenklingar.
Förhandlingarna resulterade bland annat i borttagande av klimatövergångsplaner.
Små företag skyddas genom nya mekanismer i rapporteringskraven.
Lagförslaget förväntas spara företag miljarder euro varje år.
Det står klart sedan EU-parlamentet och ministerrådet kommit överens om Omnibus 1, som EU:s första paket med regelförenklingar kallas.
– Det är med stor glädje och lättnad som vi kom överens i natt vid 02.10 efter de sista förhandlingarna med rådet, sa parlamentets huvudförhandlare Jörgen Warborn (M) vid en pressträff på tisdagen.
– Den här lagstiftningen är den enskilt största kostnadsminskningen för rapporteringskrav som någonsin har skett i europeisk historia, fortsatte han.
Nattens förhandlingar har även lett fram till att kraven på klimatövergångsplaner som diskuterats i vissa delar nu tas bort helt och att implementeringen av CSDDD skjuts fram ytterligare ett år, för att nämna två exempel.
”Den förra mandatperioden var väldigt mycket fokus på The Green Deal och vi såg mycket av The Green men lite mindre av The Deal.”
Regelförenklingarna i Omnibus 1 har kritiserats för att gå emot EU:s ambitioner på klimatområdet, men Jörgen Warborn känner sig trygg med att överenskommelsen har landat i motsatsen.
– När jag träffar företag så pratar de ofta om byråkratin. Både stora och små företag lyfter det som kanske en av de viktigaste faktorerna för att de inte växer tillräckligt mycket. Och nu levererar vi verkligen på det vallöftet. Alla pengar som de har lagt på det här pappersarbetet kan de nu lägga på innovation av nya gröna produkter.
– Den förra mandatperioden var väldigt mycket fokus på The Green Deal och vi såg mycket av The Green men lite mindre av The Deal. Jag tror nog att med det här beslutet så levererar vi verkligen på The Green Deal, säger han.
En annan kritik har handlat om att även om rapporteringskraven bara ska röra de större företagen så riskerar mindre företag också att drabbas, eftersom de större bolagen kan komma att be sina leverantörer om den information som de måste rapportera in.
Jörgen Warborn menar att många mindre bolag i praktiken har varit utsatta för en ”enkätflod” när de större bolagen har eftersökt de efterfrågade uppgifterna.
Småföretag får extra skydd
Nu kommer det att ske ändringar i vilka datapunkter som de större företagen ska redovisa, men också införas en form av ”sköld” för mindre bolag. Tanken är att den ska leda till att de större bolagen i första hand ska söka information ska söka information via andra vägar.
– Just småföretagarperspektivet ligger mig varmt om hjärtat. Så det har varit en viktig roll att försvara just den här frågan.
Det har varit en del politiska turer kring regelförenklingarna i Omnibus 1. I slutet av oktober föll det ursprungliga förslaget i parlamentet efter att ledamöter från framför allt partigrupper på höger- och vänsterkanten, men också delar av mittenpartierna, röstat nej till ett förslag som åtminstone partierna i mitten själva varit med och förhandlat fram.
När omröstningen inte gick igenom fick Jörgen Warborn och hans partigrupp EPP gå tillbaka till ritbordet och sedan återkomma med ett uppdaterat förslag. Ett par veckor senare röstades det förslaget igenom i parlamentet, den här gången med stöd av partigrupper till höger om EPP.
Vilka var de huvudsakliga förändringarna då?
– Den största förändringen var att klimatövergångsplanerna var inkluderade i den lösningen som röstades ner. De var alltså inte inkluderade i mitt utkast som jag presenterade i juni för jag var inte övertygad om att de var lämpliga, men i en förhandling så ger man och tar och i den förhandlingen så fick bland annat den liberala gruppen och den socialistiska gruppen med att vi inkluderade klimatövergångsplanerna igen.
”Naturligt att jag tog bort dem igen”
Det senaste förslaget är vad Jörgen Warborn beskriver som ”100 procent EPP”. I det fanns klimatövergångsplanerna inte längre med.
– Det var naturligt att jag tog bort dem igen eftersom jag inte trodde att de levererade klimatnytta i så stor utsträckning, och framför allt inte konkurrenskraft.
Nästa steg i lagstiftningsprocessen för Omnibus 1 är att EU-parlamentets utskott för rättsliga frågor ska rösta om frågan nu på torsdag. Redan i nästa vecka väntar nästa steg i form av en en omröstning i hela parlamentet.
EU-kommissionens ursprungliga förslag till regelförenklingar i Omnibus 1 beräknades spara de europeiska företagen 4,7 miljarder euro om året. Jörgen Warborn bedömer att den summan nu blir högre eftersom ytterligare regellättnader har tillkommit.