SVERIGES ENTREPRENÖRER

Byggde AI-tjänst för lärare – vann SM och blev uppköpta innan studenten

Jonathan Larsson och Liam Hillefors såg att deras lärare la onödigt mycket tid på administrativa uppgifter. Det födde idén till UF-företaget A+ intelligence. Bild: Pressbild

Två gymnasieelever byggde en prototyp på sommarlovet – några månader senare blev deras UF-företag uppköpt av ett etablerat techbolag. Nu använder 350 skolor tjänsten. ”Vi satt dag in och dag ut med många sena kvällar och nätter", säger Jonathan Larsson till TN.

Liam Hillefors och Jonathan Larsson visste vad de ville skapa redan innan kursen i ung företagsamhet startade på Campus Viktor Rydbergs gymnasium hösten 2024.

AI-sammanfattning

Liam Hillefors och Jonathan Larsson grundade UF-företaget A+ Intelligence för att underlätta lärarnas arbete med AI.

De utvecklade sin prototyp under sommaren och fick tidig feedback från lärare på sin skola.

Efter lansering användes deras plattform av tre skolor i Nacka och väckte snabbt intresset från skolplattformen Meitner.

Meitner köpte upp A+ Intelligence och anställde grundarna för att integrera deras AI-tjänst.

De vann SM i Ung Företagsamhet och fick representera Sverige på EM i Aten.

Läs mer

De delade redan samma intresse för teknik och AI, och fick höra från deras lärare att mycket tid lades på repetitiva uppgifter när det kommer till att skapa lektionsmaterial och göra bedömningar.

Den kombinationen födde idén till UF-företaget A+ intelligence. Under sommaren mellan tvåan och trean började de bygga en prototyp till en AI-plattform som kunde hjälpa lärarna att minska den administrativa bördan.

– Vi kände att vi ville ha något konkret att visa upp när kursen började för att inte förlora tid. Prototypen såg inte skitbra ut, men den fungerade och det gick att få en visuell idé av vad vi ville bygga. Och då sa lärarna att vi skulle köra på, säger Jonathan Larsson.

Duon la hela hösten på att fortsätta utveckla produkten. Att kunna få feedback från lärarna under hela processen var ovärderligt, eftersom just lärare var den tilltänkta slutanvändaren.

– Vi fick feedback på alltifrån var en knapp borde sitta till vad en funktion ska kunna göra. Det var en ständig process fram och tillbaka, säger Jonathan Larsson.

Uppköpta innan kursen var slut

Efter en hösttermin med många sena nätter och helger av utvecklande kände Liam Hillefors och Jonathan Larsson att det var dags att testa produkten på riktigt.

– Under hösten var det egentligen bara bygg, bygg, bygg. När vi kom tillbaka efter jul sa vi till oss själva att vi inte kunde hålla på det längre. Nu måste vi börja pusha ut det till skolor, säger Liam Hillefors.

Exempel på hur en lärare kan jobba inuti verktyget. Bild: Meitner

Tre skolor i Nacka hoppade på initiativet och började använda UF-företagets nya plattform.

Det gjorde att skolplattformen Meitner, som den 26-åriga serientreprenören Adrian Andersson startat, fick upp ögonen för tjänsten. Samma skolor använder nämligen just Meitner om skolplattform.

Efter en lunch tillsammans med Adrian Andersson i mars gick det undan. En månad senare hade Liam Hillefors och Jonathan Larsson gått med på att sälja sin plattform till Meitner, som såg stor potential i att kunna integrera AI-tjänsten i deras skolplattform.

Liam Hillefors och Jonathan Larsson följde med i uppköpet, och jobbar i dag i bolaget. Samtidigt som deras tjänst integrerades i Meitner finns deras egen plattform kvar som separat produkt som går att köpa in för skolor som inte vill ha hela systemet

Kändes det självklart för er att sälja det ni byggt upp?

– Ja, det gjorde det. Meitner hade ju alla processer på plats med formalia, alla papper och kontrakt. Att vi kunde glida med på det och bidra med innovationen som de saknade kändes som ett väldigt bra samarbete. Och det gjorde ju att vi fick lite mer fart också, säger Jonathan Larsson.

– Vi förstod inte i början att skolvärlden skulle vara en bransch som var så svår att komma in i. Vi var lite naiva skulle man kunna säga. Att då få ett etablerat företag bakom sig var väldigt bra, säger Liam Hillefors.

Jonathan Larson och Liam Hillefors vann SM i UF och började jobba heltid på Meitner fyra dagar efter att de tagit studenten. Bild: Pressbild

Vann SM i Ung Företagsamhet

Men succén slutade inte där. På UF-mässan i slutet på maj tog A+ Intelligence hem priset som årets UF-företag, och fick därmed delta på EM i Aten senare i juli.

– Det betydde jättemycket såklart. Vi hade lagt ner väldigt mycket tid på den här produkten, vi satt dag in och dag ut med många sena kvällar och nätter. Då var det superkul att få ett kvitto i slutändan på att man har gjort någonting rätt, säger Jonathan Larsson.

Hur hittade ni motivationen att sitta på kvällarna och helgerna och jobba? Det är ju inte alla som går gymnasiet som har den motivationen?

– Det var genuint kul. Dessutom började det komma upp andra aktörer i branschen som gjorde liknande grejer som oss, så då fick vi lite vinnarskalle också. Vi ville bli bäst. Det blev en motivationsfaktor, säger Liam Hillefors.

– Ja, att tävla mot riktiga startups var en morot i sig. Men vi hade såklart vissa dalar och motgångar längs vägen där det kändes tuffare. Men vi sa då att vi lagt ner så mycket tid på det här så det hade varit korkat att ge upp också, säger Jonathan Larsson.

Hur viktigt var det för er att ni hade en kurs i Ung företagsamhet?

– Det korta svaret är väl att om det inte funnits UF hade det här aldrig hänt. Även om företagsidén hade slagit oss så hade vi aldrig satt i gång och faktiskt gjort det. Det är bara att titta på UF-finalen, alla fyra som var med lever vidare och driver någonting idag, säger Liam Hillefors.

Liam Hillefors och Jonathan Larssons tre tips för att lyckas med UF

  1. Hitta en bra rådgivare som är i samma bransch och har en praktisk erfarenhet. Vi hittade en superbra rådgivare som vi träffade varje vecka och som vi fortfarande har kontakt med.
  2. Dela upp större processer till mindre. Annars riskerar du att stöta på ett jättestort problem som du har svårt att lösa. Kör mindre processer och få feedback på det och gå sen vidare.
  3. Sälj först. Vi startade efter jul med att kolla om det fanns ett behov av vår tjänst, och hade tur att det fanns. Men se till först att det finns en efterfrågan. Oavsett hur bra produkt du har så är den tyvärr värdelös om ingen vill ha den.

”Skolor sitter med många olika system”

Fyra dagar efter studenten början Jonathan Larsson och Liam Hillefors jobba heltid på Meitner för att fortsätta utveckla deras AI-plattform.

Visionen för framtiden är att bygga upp Meitner till en skolplattform där allt som lärare och skolor behöver finns samlat i ett och samma system. Idag används tjänsten av cirka 350 skolor i tio olika kommuner.

– Många skolor sitter idag med många olika system. Tanken är att vi ska vara ett heltäckande ekosystem där lärare kan göra alltifrån administration, skapa lektionsmaterial, göra bedömningar, registrera närvaro och jobba med utvecklingssamtal, säger Jonathan Larsson.

– På kort sikt fortsätter vi att bygga vidare på produkten. Tittar man på framtiden hade det varit kul om den kan bli internationell. Och i det riktigt långa loppet så hade det varit kul att bygga ett nytt företag. Att fortsätta i spåren, sen om det är en liknande produkt eller en helt annan marknad är svårt att säga, avslutar Liam Hillefors.