DEN SVENSKA KONJUNKTUREN
Osäkerheten ökar bland småföretagare – men framtidstron består
Allt fler småföretagare har svårt att förutse framtiden för sina verksamheter, visar en undersökning från Strato. ”Den växande känslan av oförutsägbarhet speglar det ekonomiska läget”, säger varumärkeschef Katharina Oriefe-Briand.
Sex av tio företagare tycker att det är svårt att bedöma hur företagets situation kommer att utvecklas, en tydlig ökning från förra året, då hälften svarade likadant. Det visar en ny undersökning från Strato och Sifo.
– Den växande känslan av oförutsägbarhet speglar det ekonomiska läget, men kan också ses som en drivkraft för innovation och nytänkande, säger Katharina Oriefe-Briand, varumärkeschef på Strato.
Samtidigt är framtidstron fortsatt stark. 72 procent av småföretagarna har en positiv syn på sitt företags framtid, en marginell nedgång från 75 procent i fjol.
– Småföretagare kan inte styra omvärlden de verkar i, men de är fortfarande duktiga på att anpassa sig. Den känslan av kontroll och handlingskraft fortsätter att skapa optimism, även när framtiden är oviss. Därför ser de möjligheter där andra ser risker, säger Katharina Oriefe-Briand.