SVERIGES ENTREPRENÖRER

Småföretagare pionjärer inom sexualupplysning – trotsade lagförbud

Bild: Fredrik Sandberg/TT

Företagen hade en nyckelroll när Sverige liberaliserade lagar kring preventivmedel och sexualupplysning, rapporterar Esbri. Forskaren Anna Inez Bergman kallar det kommersiell aktivism.

Det var småföretagen som drev på myndigheterna och politikerna genom att både arbeta för förändrade lagar samt att sälja preventivmedel till det svenska folket.

– Under tidigt 1900-tal bedrev flera företag det jag kallar för kommersiell aktivism. De sålde inte bara produkter utan spred också sexualupplysning, säger Anna Inez Bergman till Esbri.

I sin studie har hon analyserat både reklam och statistik.

– Det var överraskande att se hur organiserade företagen var. De samarbetade i karteller och försökte på olika sätt påverka lagstiftningen till sin fördel, säger hon till Esbri.

Esbri: ”Vinsten från försäljningen av preventivmedel finansierade sexualupplysningen”