DEN SVENSKA KONJUNKTUREN
Bra start på året för dagligvaruhandeln
Dagligvaruhandeln hade en bra start på året med en försäljningsökning på 1,1 procent, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Tillväxten på 1,1 procent ska ses i perspektivet att det var en mycket hög tillväxt i januari 2021, och trots pandemirestriktioner under hela januari var tillväxten i fysisk butik klart positiv. Den fysiska butikshandeln har visat positiva tillväxtsiffror sedan i maj 2021, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
I butik ökade försäljningen med 1,7 procent jämfört med samma period i fjol. E-handelsförsäljningen minskade dock med 6,7 procent under samma period. Även hemleverans och upphämtning i butik minskade med 2,2 respektive 10,7 procent.
Trots tillbakagången fortsätter e-handeln att växa generellt och upptar sedan januari 6,4 procent av den totala dagligvaruförsäljningen.
– E-handelsandelen var 6,4 procent, nu jämnt fördelat mellan hemleverans och upphämtning i butik, avslutar Karin Brynell.
Pressmeddelande: Positiv inledning på 2022 för dagligvaruhandeln