Så digitaliserade sig eventbolaget under pandemin – går mot rekordår

Bild: Henrik Montgomery/TT

Eventbolaget Onemotion ställde blixtsnabbt om när pandemin slog till och byggde den digitala plattformen Vvenues. Nu ger deras nya affärsmodell rekordvinst, skriver Di digital.

Eventbranschen drabbades hårt av coronapandemin och Onemotion fick omvandla hela sin verksamhet. Bara dagar efter att större delen av deras bokningar ställdes in började de koda, vilket resulterade i Vvenues. Plattformen tillhandahåller virituella konferenser och mässor, som ger en användarupplevelse lik den normala. Besökarna kan ta sig runt mellan olika rum för att lyssna på seminarium, mingla och besöka montrar.

Enligt bolaget vill många kunder nu inte gå tillbaka till traditionella evenemang. Pandemin har fungerat som en accelerator för en ny typ av möten. Sedan plattformen lanserades i maj 2020 har cirka 350 digitala evenemang arrangerats. Nu går bolaget mot sitt bästa år någonsin, med fördubblat resultat jämfört med året före pandemin.

– Vi har fått ett bra fäste både i Sverige och internationellt. Det kunderna köper är upplevelsen – de är trötta på Teams och Zoom. Vi erbjuder fler lager och fler kontaktpunkter, säger vd:n Mats Mileblad, till Di digital.

Di: ”Att flyga 600 personer till ett hållbarhetsforum i Frankfurt kommer aldrig hända igen."