BROTTEN MOT FÖRETAGEN
Larmet: Många företag utsatta för bedrägerier – ”Allvarligt”
Bedrägerier är det brott som företagen utsätts mest för och utgör en av näringslivets största utmaningar, menar Lena Nitz, jurist och expert på brottslighet mot företag på Svenskt Näringsliv. ”Det finns också en väldigt tydlig koppling till organiserad brottslighet”, säger hon.
I den senaste mätningen från Företagarpanelen, där 13 600 medlemsföretag i Svenskt Näringsliv deltar, uppger 19 procent av företagen att de drabbats av bedrägerier – exempelvis falska fakturor, identitetskapning eller andra försök att lura till sig pengar eller resurser.
– Det är allvarligt och en oroande utveckling. Det vi vet är att bedrägerier är enkla att genomföra men svåra att upptäcka och att utreda, säger Lena Nitz, jurist och expert på brottslighet mot företag.
Att utsättas för bedrägeri kan få stora ekonomiska konsekvenser för det enskilda företaget som drabbas och även innebära att investeringar skjuts upp.
– De är ofta digitala och riktas mot många företag samtidigt. Det ger stora och snabba intäkter till kriminella aktörer. Det finns en väldigt tydlig koppling till organiserad brottslighet då de använder bedrägerier som en stabil intäktskälla och återinvesterar i annan kriminalitet.
Utsätts för cirka 15 000 intrångsförsök i minuten
Bedrägerier drabbar framför allt medelstora företag (50–249 anställda). Bland dem uppger 26 procent att de har drabbats under de senaste tolv månaderna. Bedrägerier är vanligast i handeln och besöksnäringen – där uppger 25 procent av företagen att de drabbats.
I samma undersökning uppger 9 procent av företagen att de utsatts för cyberbrott, exempelvis i form av dataintrång, skadlig kod, ransomware, phishing eller överbelastningsattacker. De är vanligast i stora företag över 250 anställda, bland dem uppger 23 procent att de drabbats under samma period.
I undersökningen uppger en företagare anonymt att ”E-postbedrägerier, phishing, och andra digitala brottsliga handlingar sker 1–10 gånger om dagen. Jag skulle behöva spendera hela min arbetsdag på att bara göra polisanmälningar”. En annan skriver: ”Våra tekniska miljöer utsätts för cirka 15 000 intrångsförsök i minuten. Det är naturligtvis inte möjligt att polisanmäla allt det.”
”Bedrägerierna är så sofistikerade att vilket företag som helst kan drabbas”.
Det är ett stort problem att många företagare avstår från att polisanmäla, menar Lena Nitz. Det beror bland annat på att många upplever att polisanmälningar inte leder någonstans.
– Jag förstår att det känns tidskrävande och ibland meningslöst att anmäla, och att man kan känna sig dum för att ha blivit lurad eller oroa sig för sitt varumärke. Men bedrägerierna är så sofistikerade att vilket företag som helst kan drabbas.
– Vi måste anmäla så att polisen ser hotet och kan stoppa nya upplägg. Vi vill därför ha ett närmare samarbete med polisen för att tillsammans följa trender och hjälpa företag att skydda sig.
Svenskt Näringsliv är en del av informationskampanjen Tänk säkert som drivs av MSB och Polisen. Kampanjen riktar sig till både privatpersoner och företag och handlar om att höja medvetenheten om informations- och cybersäkerhetsfrågor. På kampanjens webbplats finns mer information om hur företag kan skydda sig mot bedrägerier och cyberattacker.
– När företagen står bättre rustade blir det svårare för kriminella att lyckas, säger Lena Nitz.