E-HANDELNS UTVECKLING

Tufft för e-handeln – men här är branschen som växer på nätet

Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank. Bild: Pressbild

Efter en bred uppgång i pandemin har antalet nystartade e-handelsföretag blivit färre de senaste åren. Det meddelar Svea Bank, som har kartlagt utvecklingen med hjälp av siffror från kreditupplysningsföretaget UC.

I samband med pandemin vädrade många e-handelsentreprenörer morgonluft och antalet nystartade nätbutiker sköt i höjden. Men nu har trenden mattats av. Under 2022 minskade antalet nystartade e-handelsföretag med 17 procent, visar Sveas sammanställning. Allra störst var tappet inom sport- och fritidsutrustning, följt av företag som erbjuder onlineauktioner. Däremot har antalet nya företag ökat i det som Svea kallar ”Brett sortiment”, en bransch som uppges omfatta ”allt från färdiga matkassar till hundartiklar”.

– E-handelsbranschen har nått en rekyl, vilket inte är förvånande efter en stor uppgång. Det syns dels på antalet nystartade företag, men även på snittomsättningen. Det är en drastisk nedgång som påverkats av flera omvärldsfaktorer, där inte minst kriget i Ukraina har lett till ökade kostnader i flera led. Här blir det även synligt att detta påverkat försäljningen. Med hög konkurrens och inflation blir det extra viktigt för företagen att hitta sin nisch och sticka ut, menar Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.

Pressmeddelande: Ny kartläggning från Svea visar: Här är e-handelsbranschen som vuxit trots ett tufft år