DEBATTEN OM UPPHANDLINGARNA

Företag larmar om krångliga upphandlingar

STOCKHOLM 20160203Pärmar med räkningar och fakturor på kontorFoto: Jessica Gow / TT / Kod 10070 Bild: Jessica Gow/TT

Svårt, tidskrävande och det blir värre för varje år. Det anser många småföretagare om offentliga upphandlingar, enligt en ny undersökning. Nu vill branschorganisationen Företagarna se förändringar.

Fler småföretag är med i offentliga upphandlingar jämfört med för åtta år sedan, men många tycker att det är tidskrävande och svårt, och att upphandlingarna dessutom har blivit allt krångligare på senare år. Det visar en undersökning som branschorganisationen Företagarna har gjort. I den sade 32 procent av de tillfrågade företagen att de någon gång hade lämnat ett anbud i en offentlig upphandling.

Bland hindren finns allt från hur upphandlingsdokument skrivs till vilka krav som ställs i de olika upphandlingarna. Det kan dessutom vara svårt att veta när olika upphandlingar äger rum, särskilt när det kommer till direktupphandlingar.

– Ett upphandlingsdokument ska inte vara så komplicerat utformat att det krävs konsulter för att tyda vad som står, än mindre att tvingas anlita konsulter för att lämna ett anbud. Småföretag är bra på vad de gör, det vill säga sin kärnverksamhet, skriver Magnus Johansson, Företagarnas expert på offentlig upphandling, i en kommentar i branschtidningen Inköpsrådet.

Inköpsrådet: Fler hittar till offentliga affären