Tidningen Näringslivet logo
Google play store IOS App store
  • Start
  • Arbetsmarknad
  • Ekonomi
  • Entreprenörskap
  • Opinion
  • Nyhetsbrev
  • Start
  • Aktuellt
  • Arbetsmarknad
  • Näringsliv
  • Ekonomi
  • Entreprenörskap
  • Utrikes
  • Hållbarhet
  • Opinion
  • Krönikor
  • Om Tidningen Näringslivet
  • Appar
  • Nyhetsbrev
  • Kontakta redaktionen
  • Integritet
  • AI-policy
Google Play App store
no image
Förmodligen Sveriges bästa nyhetsapp för företagare

Nyheter om företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringslivspolitik

Android ios
no image
Upptäck våra nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna och möjlighet till fördjupning, direkt i din inkorg.

Järnväg

Ministern till Härnösand efter översvämningarna

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) reser under dagen till Västernorrland med anledning av de kraftiga skyfall som orsakat bortspolade vägar och urspårade tåg.
5 days ago |
Av: TT

Ny tunnel öppnar snabbspår till Tyskland – Sveriges infrastruktur sätter stopp: ”Inte alls bra”

Nu byggs Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och Tyskland och en ny storregion skapas. Svenska företag räknar med ökad handel, men om Sverige inte rustar upp sina egna vägar och järnvägar riskerar effekten att utebli. ”Vi bör skyndsamt se över de större svenska vägarnas kapacitet”, säger Oscar Hyléen, vd på Sveriges Åkeriföretag till TN.
1 month ago |
Av: Love Janson

Ledare: Därför behöver Sverige nya stambanor

Anledningen till att svensk järnväg fungerar så dålig är att Sverige historiskt inte trott på trafikslaget utan avvecklat flera sträckor. Nu behöver bygget av nya stambanor återupptas, skriver PM Nilsson på DI Ledare.
1 month ago |
Av: Redaktionen

Ledare: S har under decennier byggt upp underhållsskulden

Socialdemokraterna bluffar när de kritiserar regeringen om järnvägarna. I själva verket är det Socialdemokratiska regeringar som under decennier byggt upp underhållsskulden – något som Tidöpartierna nu tagit tag i, skriver Mathias Bred, ledarskribent på Göteborgs-Posten.
1 month ago |
Av: Redaktionen

Så allvarligt är kaoset på Malmbanan – LKAB:s miljardsmäll bara början

LKAB står för drygt en halv procent av svensk BNP och för 80 procent av all produktion av järnmalm i EU. Ändå tillåts urspårningar, signalfel och spårspring fortsätta. Förra året blev situationen så allvarlig att LKAB tvingades stänga en del av sin gruva i Kiruna. ”Ett enormt problem”, säger Niklas Johansson, direktör för externa relationer, till TN.
1 month ago |
Av: Karin Myrén

Ledare: Staten bär ansvar för – och har misslyckats med järnvägen

Miljöpartiet ville kalla Snälltågets ledning till Trafikutskottet för att förklara varför de inte hade tillräcklig beredskap för ett omfattande tågstopp. Men det är inte Snälltågets fel att den svenska järnvägen har allvarliga problem, skriver Marcus Björk på GP:s ledarsida.
1 month ago |
Av: Redaktionen

Debatt: Danmark visar vägen – ett svek att Sverige inte kommit längre

Danmark bygger ihop Norden med resten av Europa medan Sverige ägnar sig åt att förstärka järnvägen mellan Lund och Malmö, skriver Anders Olshov på tankesmedjan Intelligence Watch i ett inlägg på DN Debatt.
2 months ago |
Av: Redaktionen

Ledare: Svenska avgifterna är högre än i konkurrentländerna

De höjda banavgifterna på järnvägen kan leda till färre tåg på spåren, skriver Martin Tunström på Barometerns ledarsida.
2 months ago |
Av: Redaktionen

”Banavgifterna för tungt gods måste sänkas”

Höga banavgifter riskerar slå mot både klimatomställningen och landets vägar, skriver Skogsindustriernas Viveka Beckeman och Elin Swedlund på SvD Debatt.
2 months ago |
Av: Redaktionen

Gruvindustrin: Avgifterna har ökat 500 procent – ”Straffas”

Den svenska järnvägen har misskötts i decennier samtidigt som banavgifterna skenar, skriver företrädare för Svemin, LKAB, Boliden och Kaunis Iron på Di Debatt.
2 months ago |
Av: Redaktionen
tidningen näringslivet logotyp

Adress: Tidningen Näringslivet, 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19, Stockholm
Kontakt: redaktionen@tn.se

  • Arbetsmarknad
  • Näringsliv
  • Ekonomi
  • Entreprenörskap
  • Opinion och debatt
  • Hållbarhet
  • Inrikes
  • Utrikes
  • Krönikor
  • Fördjupning
  • Appar
  • Nyhetsbrev
  • Kontakta redaktionen
  • Personuppgifts- och cookiepolicy
  • Om Tidningen Näringslivet

Chefredaktör och ansvarig utgivare:
Anna Dalqvist
Kontakt: anna.dalqvist@tn.se

Google play store IOS App store
tidningen näringslivet logotyp

Adress: Tidningen Näringslivet, 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19, Stockholm
Kontakt: redaktionen@tn.se

  • Arbetsmarknad
  • Näringsliv
  • Ekonomi
  • Entreprenörskap
  • Opinion och debatt
  • Hållbarhet
  • Inrikes
  • Utrikes
  • Krönikor
  • Fördjupning
  • Appar
  • Nyhetsbrev
  • Kontakta redaktionen
  • Personuppgifts- och cookiepolicy
  • Om Tidningen Näringslivet

Chefredaktör och ansvarig utgivare:
Anna Dalqvist
Kontakt: anna.dalqvist@tn.se