SVERIGES ENTREPRENÖRER

Tech-veteranen: Så bygger du ditt varumärke som snabbväxare

Bild: Emma-Sofia Olsson/SvD/TT

Denise Persson, marknadschefen som varit med och byggt SaaS-jätten Snowflake, delar för Breakit med sig av sina bästa tips för hur en du bygger en framgångsrik startup.

Som marknadschef har Denise Persson varit med och byggt fyra globala jättar och har på vägen lärt sig en hel om hur man bygger upp sitt varumärke som startup. En viktig framgångsfaktor är att inte göra som alla andra, betonar hon och nämner exempelvis Apples ”Think different”-kampanj.

Extremt kundfokus, skalbarhet och att vara konsekvent med sitt budskap är andra nycklar.

– Här gör alla startups misstag. Jag har gjort det massor av gånger. När man fortfarande håller på att hitta sin ‘product-market’-fit kan det vara väldigt svårt och då leder till att det inte blir något budskap överhuvudtaget. Man måste hitta sin position och sedan bestämma för att hålla den. Alla måste gå ut och säga exakt samma sak för att det ska sätta sig när man är i startup-fasen, säger Denise Persson till Breakit.

Breakit: Denise Perssons 6 bästa tips: Så bygger du ditt varumärke som snabbväxare