DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Inflationen tydlig för dagligvaror i april

Försäljningen i butik ökar. Arkivbild. Bild: Anders Wiklund/TT

Ekonomi (TT)

Under april ökade försäljningen i dagligvaruhandeln med 7,2 procent, jämfört med samma månad i fjol, visar branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Men om hänsyn tas både till prisökningar och kalendereffekt (att påsken förra året inföll så att en stor del av inköpen gjordes i mars) har försäljningsutvecklingen i april i år i själva verket backat.

"Prisinflationen för livsmedel syns tydligt i april. Korrigerat för såväl prisjustering som kalendereffekt minskade dagligvaruhandeln i april med 2 procent", säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

Precis som under det senaste halvåret är det försäljningen i butik som ökar, plus 10,2 procent jämfört med samma månad i fjol.

Försäljningen i e-handeln minskade samtidigt med 32,5 procent. Hemleverans minskade med 22,5 procent och upphämtning i butik med 41,0 procent.