DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

H&M:s återhämtning når inte förväntningarna

H&M:s försäljning lyfte rejält under andra kvartalet, perioden mars till maj, jämfört med motsvarande period 2020. Arkivbild. Bild: Maja Suslin/TT

Ekonomi (TT)

Klädkedjan H&M återhämtar sig och försäljningen lyfter. Men återhämtningen går något trögare än vad analytiker förväntat sig.

Aktien föll 2,9 procent på Stockholmsbörsen.

H&M redovisar ett rejält försäljningslyft under andra kvartalet i år, jämfört med motsvarande period 2020 – upp 75 procent i lokala valutor. Omräknat till kronor var omsättningen under perioden mars till maj 46,5 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 28,7 miljarder kronor andra kvartalet 2020.

Men en besvikelse märks i börsreaktionen. Enligt en sammanställning från Reuters hade analytiker i genomsnitt räknat med en omsättning på 47,49 miljarder kronor. H&M-aktien backade 2,9 procent.

– Det är ingen stor dramatik, men den är sämst bland de stora bolagen i dag, säger Esbjörn Lundevall, aktiestrateg på SEB.

Restriktioner påverkar

Pandemin fortsatte att påverka bolaget under andra kvartalet som inleddes med 1 300 stängda butiker och med öppna butiker som fortsatt var påverkade av restriktioner gällande bland annat öppettider. Under andra kvartalet når siffrorna fortfarande inte 2019 års nivå.

– Självklart med så många stängda butiker och de kraftiga restriktioner på kundtrafiken som fortfarande är i många länder så var det omöjligt att komma upp i 2019 års volymer, säger Nils Vinge, chef för investerarrelationer på H&M till TT.

Men vaccinationer och att fler länder successivt öppnar upp bidrar till att återhämtningen tuffar på. Under inledningen av tredje kvartalet, den 1–13 juni, ökade försäljningen i lokala valutor med 35 procent och ligger 2 procent över nivån under motsvarande period 2019. Det trots att fler butiker är stängda nu än i slutet av maj (180 stycken) och restriktioner ligger kvar.

– Det är en milstolpe på sätt och vis, för första veckorna i juni är vi tillbaks på plus två procent jämfört med 2019, säger Nils Vinge.

Sämre än konkurrenten

Dock når H&M inte samma nivåer som den spanska konkurrenten Inditex med klädkedjan Zara, enligt vilket Esbjörn Lundevall bidrar till marknadens besvikelse.

– Det är en lite sämre start på juni än vad Inditex häromdagen rapporterade för maj–juni. Det är 2 procents tillväxt jämfört med 2019 mot 5 procent som Inditex hade.

Analytikerna hade inte heller räknat med att den svenska kronans förstärkning skulle påverka siffrorna så mycket som den gjorde. Försäljningen i lokala valutor var exakt som väntat, enligt Lundevall, men omräknat till kronor något sämre.

– De hade kunnat rädda upp en medioker siffra med fler detaljer om några geografier som kommit längre. Men man får ingen sådan upplyftande nyhet, säger Esbjörn Lundevall.

H&M ger i dag ingen siffra för tillväxten i onlinehandeln, det får vänta till kvartalsrapporten som läggs fram den 1 juli. Men koncernen ser en fortsatt positiv utveckling.

– Vi konstaterar att den fortsätter att utvecklas starkt även när butikerna återöppnar, säger Nils Vinge.

Helena Wande/TT

Fakta

I lokala valutor ökade H&M försäljningen med 75 procent under perioden mars till maj 2021, andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår, jämfört med motsvarande period för ett år sedan. Omräknat till svenska kronor var försäljningsökningen lägre, 62 procent, som en följd av kronans förstärkning.

Totalt uppgick nettoomsättningen till 46,5 miljarder kronor under andra kvartalet i år, vilket kan jämföras med 28,7 miljarder kronor ett år tidigare.

Siffrorna för andra kvartalet är fortfarande på en lägre nivå än under motsvarande period 2019, före pandemin. Då sålde H&M-gruppen för 57,5 miljarder kronor.

Källa: H&M Group