DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Snöbrist i Alperna gör Skandinavien till vinnare

Skistars vd Stefan Sjöstrand. Arkivbild. Bild: Simon Rehnström/SvD/TT

Ekonomi (TT)

Skidanläggningsbolaget Skistar kommer att lämna en stark vintersäsong bakom sig.

Fler utländska turister letar sig norrut när snöbristen i Alperna blir allt värre.

– Skandinavien är vinnare när det gäller skidåkning, vd:n Stefan Sjöstrand.

Den svaga svenska kronan har även den hjälpt till när turisterna ska bestämma var vinterns skidsemester ska gå. Men Skistars vd Stefan Sjöstrand tror inte att en stärkt kronkurs kommer att skrämma bort de utländska gästerna.

– Vi har en väldigt snösäker produkt och det är därför man kommer för att besöka oss och åka skidor, säger han.

De utländska gästerna står för omkring 30 procent av det totala antalet gäster som besöker Skistars anläggningar, framför allt från Danmark, Tyskland, Nederländerna och Storbritannien.

"Kraftig ökning"

Den danska marknaden, som man bland annat satsat ännu mer på inför denna säsong, växer med 25 procent och står nu för 22 procent av gästantalet.

Besöken från tyskar, nederländare och britter ökar med drygt 40 procent.

– Framför allt är det en kraftig ökning från Tyskland och Holland, säger Sjöstrand.

– De gästerna stannar också längre hos oss, har en längre vistelse.

Skistar ser framför sig att skidresenärerna utanför Sveriges gränser kommer att fortsätta öka.

– Vi har ökat våra utländska gäster över tid.

"En vinnare"

När skidorter i Alperna dras med snöbrist i spåren av klimatförändringarna väntas fler blicka norrut.

Klimatförändringarnas konsekvenser är sorgliga och frågan kring klimatet är något man måste jobba mer med, betonar Sjöstrand. Men utvecklingen leder också till att fler turistar i bland annat Sverige.

– De klimatutredningar som vi gjort tillsammans med SMHI och DMI (reds anm: danska väderinstitutet) visar att Skandinavien är vinnare när det gäller skidåkning och snösäkerhet inom den närmaste 20-50 åren, säger Stefan Sjöstrand.

Fakta

Det andra kvartalet (december-februari) i bolagets brutna räkenskapsår är traditionellt det viktigaste för bolaget med bland annat julperioden.

Rörelsevinsten steg med 15 procent och uppgick till drygt en miljard kronor – första gången i bolaget som man når över en miljard kronor.

Omsättningen ökade med 181 miljoner kronor, det vill säga 8 procent till drygt 2,5 miljarder kronor.

Bolaget uppger i samband med rapporten fortsatt stark efterfrågan.

Mätt i antalet bokade objektsnätter ser man en 13-procentig förbättring jämfört med samma tidpunkt föregående år.