DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Ica-chefen ser avtagande matprisinflation

Ica-gruppens vd Nina Jönsson siktar på fler egna varumärken för att dämpa priserna. Arkivbild. Bild: Caisa Rasmussen / TT

Ekonomi (TT)

Ica fortsätter att tappa kunder till konkurrenterna. Nu satsar livsmedelskedjan på att bredda sortimentet med billigare produkter.

Ica-chefen Nina Jönsson ser en avtagande matprisinflation, men kunderna får en fortsatt tuff höst.

Ica-koncernens vinst före skatt sjönk till knappt 1,5 miljarder kronor för årets andra kvartal. Det kan jämföras med vinsten på över 1,8 miljarder under motsvarande kvartal i fjol.

Lönsamheten för Ica Sverige föll. Den så kallade rörelsemarginalen, vinst i förhållande till försäljning, minskade från 4,0 till 3,5 procent.

Försäljningen för hela koncernen steg till 37,8 miljarder kronor, från 34,6 miljarder ett år tidigare. Men allt beror på den höga inflationen med högre priser. I volym, antal varor, fortsätter kräftgången och Ica Sverige tappar marknadsandelar, det vill säga att många kunder går någon annanstans.

Försöker dämpa

Icabutikernas försäljning ökade med 6,5 procent medan marknaden i stort ökade med 8,7 procent.

Men Icas vd Nina Jönsson är hoppfull.

– Trenden är rätt, vi minskar gapet. Vi satsar långsiktigt på att hålla nere priserna. Vi satsar på att ta fram fler egna varumärken, säger hon.

TT: Är ni för dyra?

– Vi jobbar intensivt på att hållbart dämpa priserna, säger Jönsson.

Hon pekar bland annat på att Icabutikerna har marknadens bredaste utbud med ett relativt stort inslag av svenska varor. Det kostar.

"Fortsatt tuff höst"

Om matpriserna framåt, säger hon:

– Matprisinflationen är på väg ner.

Men att priserna skulle falla handlar det knappast om, snarare att prisökningarna avtar.

– Kunderna kommer att få en fortsatt tuff höst.

Härom dagen kom Statistiska centralbyrån med siffror som visar att lönsamheten i butiksledet minskat kraftigt medan livsmedelsproducenter och partihandeln längre bak i kedjan snarare lyft sina marginaler. Det ligger i linje med vad dagligvaruhandeln försökt kommunicera när de pressats kring de kraftigt stigande matpriserna senaste året.

– Exakt så. Det visar på att det finns en god tillgång på varor. Och vi kommer att göra allt för att motverka prisökningar, säger Nina Jönsson.

Olle Lindström/TT