DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Fortsatt trögt för matförsäljningen

Inflationen påverkar dagligvaruhandeln. Arkivbild. Bild: Janerik Henriksson/TT

Ekonomi (TT)

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,7 procent under november 2022, jämfört med samma månad året innan. Det visar siffror från branschorganisationen Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex.

Ökningen är dock kopplad till inflationen. Priset på matvaror har stigit med drygt 18 procent, vilket gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln beräknas ligga på -9,3 procent.

"Inflationen fortsätter att vara drivkraften bakom försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln. Den prisjusterade försäljningen är fortsatt kraftigt negativ. Konsumenterna har anpassat sina köpvanor när pengarna i plånboken räcker till mindre.", säger Karin Brynell, vd på Svensk dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

Jämfört med november 2021 uppgick försäljningsutvecklingen i butik till 9,5 procent. Samtidigt minskade försäljningen i e-handeln med 5,9 procent.