DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Hälsoexporten ökade trots pandemiproblem

Vården världen över har varit upptagen med annat än exempelvis läkemedel mot cancer under pandemin. Arkivbild. Bild: Jorge Saenz

Stopp för internationell handel under pandemin – nej, det gällde i alla fall inte läkemedel och medicinska produkter från Sverige. Exporten av hälsoprodukter ökade i fjol, visar en färsk rapport från Swecare.

Branschorganisation Swecare, som organiserar företag inom läkemedel, medicinteknik och medicintekniska produkter, har sammanställt en enkät bland sina medlemmar om hur exporten har gått under pandemiåret 2020. Många svenska exportföretag har fått se sina affärer i princip tvärnita, men för hälsoföretagen har det gått bättre, berättar Maria Helling, vd för Swecare.

– Det är en fantastisk utveckling, det här är den näst största exportgruppen för Sverige. Men det är klart att pandemin har påverkat, säger hon.

Swecare har frågat sina medlemmar om vilka problem de har upplevt under fjolåret.

Kontaktproblem

– Det är kontaktskapandet, och att hitta nya kunder. Det blir jättesvårt när människor inte träffas.

Det har också varit så att vården, som köper medicinerna, maskinerna och de andra medicintekniska prylarna, har varit fullt upptagna med coronapandemin, förklarar hon.

– Det har inte funnits möjligheter att intressera sig för till exempel nya cancerläkemedel när vården är helt fylld av covid-patienter. Det handlar om fokus. Som i Indien nu, där handlar allt om syrgas.

Särskilt de mindre, nyare bolagen har haft det svårt, förklarar hon.

– De som är inne i en känslig fas, då man precis håller på att bygga upp kontaktnätet, har haft det svårt.

Men det har gjort att Swecare tillsammans med bolagen har fått testa nya sätt att nå kunderna.

Digital exportresa

– Vi har till exempel genomfört vår första exportfrämjande resa digitalt, till USA. Det var också intressant. Socialminister Lena Hallengren var med.

Hon förklarar att digitala möten får läggas upp lite annorlunda än vanliga kundmöten, med färre deltagare och en mer nära relation än vid de stora möten och symposier som annars är det vanliga.

– Kanske kommer man inte behöva resa för att träffa kunder i samma omfattning framöver.

Hon konstaterar att bolagen ändå har klarat pandemin ganska bra, trots svårigheterna.

– Företagen har en god anpassningsförmåga och kreativitet. Och Sverige har ett gott varumärke för hälsoprodukter, säger Maria Helling.

Johanna Cederblad/TT

Mediciner står för den största delen av exporten. Här ett piller som forskare i Södertälje undersöker i laboratoriet. Arkivbild. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Fakta

Värdet av exporten av farmaceutiska och medicinska produkter uppgick till 115 miljarder kronor i fjol. Det var den näst största gruppen, enligt Statistiska centralbyrån, efter exporten av fordon för vägar där värdet på exporten var 191 miljarder kronor.

Till de 115 miljarderna kommer också exportvärdet av medicinska instrument och apparater, där exporten uppgick till cirka 8,8 miljarder kronor, och elektromedicinska instrument och apparater, där exporten uppgick till drygt 1,6 miljarder kronor i fjol.

Enligt enkäten uppger två av tre företag att pandemin har haft negativa effekter. 58 procent svarar ändå att exporten har ökat i fjol.

De största problemen som företagen har upplevt under pandemin gäller affärer som har skjutits upp, tillgången på kunder och svårigheter att underhålla internationella kontakter.

Enkäten besvarades av 61 av Swecares 110 medlemsföretag.

Källa: Swecare