Här är de säkraste – och farligaste – bilarna

Säkerheten i olika bilar är väldigt olika, visar ny statistik från Folksam. Bild: Johan Nilsson/TT

Trafik (TT)

Risken att dö vid en trafikolycka är tio gånger högre i de minst säkra bilarna än i de säkraste. Det visar en ny studie från försäkringsbolaget Folksam.

Folksam har gått igenom 184 000 svenska trafikolyckor från 1994 till 2020.

– Krocktester i testanläggningar ger också bra vägledning, men vill man se vad som händer vid en krock i verkligheten ger statistiken över riktiga olyckor en sannare bild av säkerheten, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.

De vanligaste allvarliga skadorna som drabbar förare och passagerare är skador på huvud, nacke och inre organ.

När Folksam gick igenom den dystra statistiken över alla olyckor på svenska vägar där någon dödats eller skadats allvarligt fick 55 bilmodeller av 383 högsta resultat. De var minst 40 procent säkrare än medelbilen.

Autobroms

Volvo dominerar listan över de sju säkraste bilarna. Fem är Volvo-bilar, och två är från Toyota och Mercedes. De här sju bilarna har förutom högsta resultat också antisladd och autobroms som standard, vilket minskar risken att en olycka alls ska uppstå. Dessutom har de effektivt whiplashskydd.

– Autobroms minskar risken att köra på andra bilar med cirka 40 procent, säger Anders Kullgren.

Säkraste bilen i studien var Volvo S80 och V70, årsmodell 2010 till 2016. Risken att dö eller skadas allvarligt är 48 procent lägre.

Folksams rapport visar också att det är drygt tio gånger högre risk att omkomma i de minst säkra bilarna jämfört med i de säkraste. Lyckligtvis finns få av dem kvar på svenska vägar.

I nyare bilar skadas och dödas betydligt färre. En ny, liten bil kan därför vara lika säker, eller rent av säkrare än en gammal, stor bil.

Farligare på åttiotalet

Bilar från åttiotalet är klart farligare än bilar som kom 2010 och senare.

– När vi jämför bilar lanserade under tiden 1981 till 1990 med bilar lanserade mellan 2011 och 2020 så är risken för en invalidiserande personskada halverad, och risken att dö har minskat med 60–70 procent, säger Anders Kullgren.

Han tror att den utvecklingen fortsätter och att det blir mindre farligt att krocka och att bilarna själva avvärjer fler olyckor.

– Mycket av den forskning som görs nu för självkörande bilar – som teknik som hindrar att du kör över mittlinjen mot mötande trafik – leder till nya säkerhetssystem.

Dyra, nya bilar är oftast säkrare än billiga, gamla bilar. Är krocksäkerhet bara för den som har råd?

– Nej, det finns bilar som kostar ner mot 50 000 kronor som också är bra. Att välja rätt bil är mycket viktigare än många kanske tror, det är huvudbudskapet här.

Jonas Fredén/TT

Rätt bil räddar liv, enligt Anders Kullgren, forskningschef på Folksam. Pressbild. Bild: Folksam

Fakta

Volvo S80/V70, årsmodell 2010-2016 – 48 procent lägre risk att dö eller skadas allvarligt

Toyota RAV4, årsmodell 2015-2018 – 45 procent lägre risk

Mercedes E-class, årsmodell 2015-2016 – 44 procent lägre risk

Volvo V40, årsmodell 2012-2019 – 43 procent lägre risk

Volvo S60/V60, årsmodell 2010-2018 -- 42 procent lägre risk

Volvo S90/V90, årsmodell 2016 – 41 procent lägre risk

Volvo XC60, årsmodell 2008-2017 – 41 procent lägre risk

Källa: Folksam

Fakta

Opel Agila, årsmodell 2000-2007 – 60 procent högre risk att dö eller skadas allvarligt

Suzuki Alto, årsmodell 1999-2008 – 84 procent högre risk

Hyundai Sonata, årsmodell 1994-2004 – 100 procent högre risk

VW Lupo, årsmodell 1999-2005 – 120 procent högre risk

Peugeot 106, årsmodell 1992-1999 – 301 procent högre risk