DEN SVENSKA KONJUNKTUREN
Svagt positiv tillväxt i handeln
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,2 procent under juli i år jämfört med samma månad i fjol.
Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under juli till 5,1 procent och försäljningsutvecklingen uppskattas till 1,1 procent, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Försäljningen i dagligvaruhandeln utvecklades positivt under juli månad. Trots att inflationen på livsmedel ännu ligger relativt högt noterades en ökad mängd sålda varor och tjänster efter ett par månader med sjunkande volymer.
Försäljningen i e-handeln har ökat mer under juli, med 7,8 procent, än försäljningen i butik där ökningen låg på 6,1 procent.
E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juli till 3,0 procent, vilket var en lägre andel än under årets föregående månader.
”Detta är en vanlig trend under sommaren då konsumenternas köpbeteende är mer spontant”, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.