DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Tidig påsk lyft för dagligvaruhandeln

Påsken drev upp försäljningen i matbutikerna i mars. Arkivbild. Bild: Gorm Kallestad TT/NTB

Ekonomi (TT)

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent i mars, jämfört med samma månad 2023.

Enligt Svensk dagligvaruhandel, som sammanställer statistiken, gynnades försäljningen av den tidiga påsken.

I fysiska butiker ökade försäljningen med 7,2 procent under månaden, medan e-handeln backade med 3 procent. Hemleveranser backade med 6,2 procent jämfört med mars året innan.

"Trots en negativ månadsutveckling har e-handeln visat på tillväxt under det första kvartalet", skriver Svensk dagligvaruhandels vd Karin Brynell i en kommentar.

Justerat för prisökningar och kalenderkorrigering låg försäljningsökningen på 4,5 procent.