DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Dagligvaruhandeln avslutade året med lyft i försäljningen: ”Goda nyheter”

Karin Brynell, VD på Svensk daglivaruhandel, i samband med videoinspelning i en butik i Stockholm. Bild: Anders Wiklund/TT

Dagligvaruhandeln ökade med strax över 6 procent i december, vilket bidrog till ett starkt fjärde kvartal för branschen. Det visar nya siffror från Svensk Dagligvaruhandels dagligvaruindex.

Ökningen drevs av dem fysiska handeln medan e-handeln backade under samma period.

– Den prisjusterade försäljningen i dagligvaruhandeln var positiv i december. Detta är i sig goda nyheter, men det ekonomiska läget är fortfarande tufft för många hushåll. Dagligvaruhandeln möter nu, i kombination med de ökade kostnaderna, konsumenter med minskad köpkraft, vilket påverkar redan låga marginaler negativt, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.

Pressmeddelande: Positiv prisjusterad försäljning i dagligvaruhandeln i december