DEN SVENSKA SÄKERHETEN
Volvochefen: Våldsvågen i Sverige oroar
Ekonomi (TT)
Det är fullt ös på AB Volvos fabriker. Leveranser, intäkter och vinst lyfter bra mycket mer än väntat.
Men orderingången dyker oväntat djupt.
– En normalisering, säger vd Martin Lundstedt, när han beskriver vad lastbilstillverkaren ser framför sig.
På Stockholmsbörsen är det tummen upp efter kvartalsrapporten. AB Volvos B-aktie lyfter med drygt 4 procent i den inledande handeln.
– Det är en förväntad bild, säger Martin Lundstedt om orderingångens fall.
Orderingången dyker
För lastbilar dyker orderingången till 47 202 i tredje kvartalet i år, ett ras på 27 procent mot ett år tidigare. Nedgången för anläggningsmaskiner är på 26 procent, till 10 288.
– Vi måste fortsätta hantera inflation, balansen mellan pris och kostnad, på ett bra sätt. Sedan ser vi också en förväntad korrigering nedåt – eller snarare en normalisering – ned mot den långsiktigt underliggande trendlinjen, säger Lundstedt.
En positiv effekt av konjunkturförsvagningen är att de störningar och obalanser i leverantörskedjorna som fortsatt präglar AB Volvos produktion kan åtgärdas, enligt Volvochefen.
– Man behöver på något sätt få en normalisering i hela systemet, säger han.
AB Volvos prognos för leveranserna under 2024, som nu läggs fram ligger på 290 000 lastbilar i Europa och Nordamerika. Det kan jämföras med 2023 års beräknade nivå på runt 340 000 lastbilar.
Ansträngt geopolitiskt läge
Lundstedt tonar ned risken för att det kan krävas drastiska åtgärder för att dra ned kostnaderna när efterfrågan viker ned sig i det högre ränteläget.
– Det är en ordentlig nedgång. Men samtidigt har ju vi en bra förmåga att kunna hantera den här typen av svängningar. Vi har en inbyggd flexibilitet, säger han.
Serviceverksamheten kan dämpa nedgången, hoppas Lundstedt.
– Man ska komma ihåg att vår serviceverksamhet har växt till sig kraftigt under de senare åren och det är en väldigt stark parameter för bra motståndskraft för koncernen.
En faktor som oroar Volvochefen när han ser på framtiden är det allt mer ansträngda geopolitiska läget i världen med Ukrainakriget och konflikten till kring Taiwans framtida status. Situationen har förvärrats av Hamas attack mot Israel den 7 oktober.
– Vi befinner oss i ett väldigt bekymmersamt geopolitiskt läge, med kanske mer konflikter, krig och spänningar än under många, många år, säger han.
Lundstedt vill i nuläget fokusera på alla "oerhörda mänskliga tragedier" och inte ta ställning till hur det påverkar affärsläget för företaget.
– Vad vi tänker på nu är våra medarbetare, våra familjer, där. Vi har väldigt många nationaliteter och befinner oss i alla de här länderna.
Våldsvågen i Sverige oroar
På fabrikerna i Sverige – där det också finns många nationaliteter bland personalen enligt Lundstedt – är det viktigt att i nuläget värna AB Volvos värdegrund.
– Vi tolererar inte särbehandling. Vi måste kunna samlas och jobba tillsammans, tillägger han.
– Jag är en obotlig optimist. Företag, handel och öppenhet – en sund globalisering med ansvar – är en av vägarna framåt. Det jobbar vi mycket med här hemma naturligtvis, men även runt om i världen.
Våldsvågen i Sverige – med allt fler skjutningar och sprängningar – oroar också Lundstedt.
– Vi försöker dra vårt strå till stacken, genom aktiviteter där vi befinner oss på de olika orterna, säger han.
Att skapa jobb, ungdomsaktiviteter och bidra med läxhjälp är några av AB Volvos bidrag för att bromsa utvecklingen och skapa stabilitet.
– Men det generella läget är mycket bekymmersamt och det är en utveckling som har pågått en längre tid, tyvärr, säger Lundstedt.
Joakim Goksör/TT
Fakta
Lastbilstillverkaren AB Volvos försäljning under tredje kvartalet i år lyfte till 132,4 miljarder kronor, upp från 114,9 miljarder under motsvarande kvartal ett år tidigare. Snittprognosen bland analytiker låg på cirka 127 miljarder, enligt en sammanställning av prognoser gjord av nyhetsbyrån Bloomberg.
Koncernen redovisar en vinst före skatt på 18,6 miljarder kronor för årets tredje kvartal. Det kan jämföras med en vinst före skatt på 11,8 miljarder kronor under motsvarande kvartal i fjol. Där låg förväntningarna på ett vinstlyft till 16 miljarder.
Vinstmarginalen – det vill säga hur stor andel av omsättningen som blir vinst – lyfte till 14,4 procent i tredje kvartalet, från 10,3 procent ett år tidigare (om man rensar bort förlusten från försäljningen av AB Volvos ryska enheter på 794 miljoner kronor).
Lastbilsleveranserna lyfte till 55 274 lastbilar i tredje kvartalet, upp från 53 303. Leveranserna av anläggningsmaskiner faller samtidigt till 13 305, från 16 792.
Orderingången i tredje kvartalet föll med 27 procent till 47 202 lastbilar respektive 26 procent till 10 288 anläggningsmaskiner.